سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
سبد خرید خالی است
  محصول و خدمات تعداد جمع
فهرست
×
0
جستجو
سبدخرید
کاربر
فهرست

چطور یک تراکت تبلیغاتی جذاب طراحی کنیم

20 شهریور 1399

  

از نظر بسیاری افراد، تراکت به عنوان یک روش تبلیغاتی ساده، پیش پا افتاده و ارزان به شمار می رود که نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی نیست. اما باید بدانید در کنار قیمت مقرون به صرفه ی آن، استفاده ی درست و به جا از این وسیله تبلیغاتی می تواند به طور مستقیم بر فروش شما تأثیر گذار بوده و کمک زیادی به تیم بازاریابی شرکت شما کند.

در مقاله "نکاتی که برای چاپ تراکت تبلیغاتی لازم است بدانید" به بررسی نکات اساسی درباره چاپ تراکت های تبلیغاتی پرداختیم. دانستن آن مطالب لازمه چاپ یک تراکت است اما برای این که تراکت شما مخاطب را به خود جذب کند و تأثیر بیشتری روی وی بگذارد، می بایست نکات دیگری را بدانید و آن ها را رعایت کنید. پیشنهاد می کنیم پیش از خواندن مقاله پیش رو، آن مطلب را مطالعه کنید. در این مقاله روش هایی برای طراحی تراکت جذاب، ذکر خواهیم کرد.

در حقیقت تبلیغات جذاب، کلید موفقیت و درآمدزایی برای یک شرکت به شمار می رود. بنابراین یکی از مهمترین و اساسی ترین چالش های طراحان و صاحبان مشاغل، ایجاد جذابیت در تبلیغاتشان است.

با توجه به پیچیدگی های ذهن مخاطبان و تنوع سلیقه ها، راضی کردن گروه وسیعی از مخاطب و ایجاد جذابیت برای آن ها به شکلی که در خاطر وی ماندگار شوید، نیازمند تحقیق و بررسی دقیق و زیاد و برنامه ریزی محتوا است. با ما همراه باشید تا به بررسی نکاتی در این خصوص بپردازیم.

 

تراکت خلاقانه با رنگ های جذاب

 

 

هدف از طراحی تراکت

 

هدف چیزی است که شما برای رسیدن به آن، اقدام به انجام فعالیت هایی می کنید. در بحث تبلیغات نیز تعیین هدف بسیار حیاتی است. در واقع شما می بایست پیش از طراحی بدانید دقیقاً قصد انتقال چه اطلاعاتی به مخاطب خود را دارید و هدفتان از چاپ تراکت چیست.

به عنوان مثال، گاهی شما می خواهید محصول و یا خدماتی که ارائه می دهید را به مخاطب معرفی نمایید و یا قصد دارید اطلاعاتی از خود در اختیار وی قرار دهید تا در موقع لزوم با شما تماس بگیرد. گاهی نیز تراکت فقط هجنبه اطلاع رسانی و یا فرهنگ سازی دارد. هر یک از این اهداف می تواند نقشه راه را برای شما مشخص کند.

 

 

شناخت مخاطب تراکت

 

در مرحله بعد شما باید بدانید ارائه اطلاعات به چه صورت می تواند برای مخاطب جذابیت داشته باشد. در واقع مخاطب، محور اصلی تمام فعالیت های تبلیغاتی شما است. مسئله ی شناخت مخاطب به شدت تعیین کننده و حائز اهمیت است. شما می بایست طراحی را به صورتی انجام دهید که توجه مخاطب را جلب نموده و او را به استفاده از محصولات یا خدمات شما ترغیب نماید.

همانطور که می دانید برخی مخاطبان از طرح های ساده خوششان می آید و برخی دیگر طرح های پیچیده و شلوغ را می پسندند؛ اما چطور تشخیص بدهیم که باید طراحی خود را به چه صورت انجام بدهیم؟ برای این کار بهتر است در ابتدا جامعه هدف خود را مشخص نموده و ویژگی های آن ها را در نظر بگیرید، سپس اقدام به طراحی تراکت نمایید. این ویژگی ها می تواند شامل جنسیت، تحصیلات، محل زندگی، وضعیت مالی، سن، وضعیت شغلی، علایق و مسائلی از این دست باشد. برای دانستن این موارد می توانید از تحقیقات میدانی، پرسشنامه و یا کتاب های روانشناسی کمک بگیرید.

شناسایی مخاطب به شما کمک خواهد کرد تا برای محتوای تراکت خود برنامه ریزی کنید. شما از این طریق نیازها و علایق مخاطب را شناسایی کرده و آن ها را در طراحی خود لحاظ می کنید.  

 

طراحی جذاب تراکت 

 

انتخاب رنگ در تراکت

 

در انتخاب رنگ هنگام طراحی باید دقت ویژه ای به خرج دهید زیرا رنگ ها اولین عنصری هستند که به طور نا خودآگاه بر مخاطب تأثیر می گذارند. اولین آیتمی که در انتخاب رنگ باید در نظر بگیرید جامعه هدف است. زیرا سلیقه افراد و اقشار مختلف با هم متفاوت است بنابراین رنگ های مورد پسند آن ها نیز با هم فرق می کند.

همانطور که می دانید هر یک از رنگ ها معنی و مفهوم خاصی دارند و ترکیب آن ها در کنار یکدیگر می توانند احساس خاصی در مخاطب ایجاد نماید. این بدان معناست که رنگ ها و ترکیب های مختلف آن ها در کنار هم می توانند بر درک و احساسات مخاطب شما تأثیر بگذارند و او را خوشحال، ناراحت، عصبانی یا هیجان زده کنند.

از سوی دیگر هر یک از صنایع با رنگ های به خصوصی شناخته می شوند که مخاطب طی سال های اخیر با آن آشنا شده و در حقیقت آن رنگ با این صنعت پیوند خورده است. استفاده از سایر رنگ ها گرچه می تواند نوعی ساختار شکنی و خلاقیت به شمار برود، اما در صورتی که به درستی انجام نگیرد ممکن است از سوی مخاطب پذیرفته نشود و محصول را با شکست مواجه کند. به عبارتی استفاده از رنگ های تکراری گرچه عملی کلیشه ای به نظر می رسد، اما می تواند سبب جلب اعتماد مخاطب شود. از طرفی ترکیب رنگ های جذاب و مناسب در کنار هم، می تواند به جذابیت تراکت شما بیفزاید.

 

 

نوشته های روی تراکت

 

بهتر است اطلاعات روی تراکت، مختصر و مفید بوده و علاوه بر جذابیت، مستقیم، ساده و روان ذکر شوند. زیرا امروزه مخاطبان وقت و تمایل چندانی به خواندن مطالب طولانی و پیچیده ندارند، بنابراین کوتاه و جذاب نویسی هنری است که می تواند شما را به موفقیت نزدیک تر کند.

نکاتی در چیدمان و طراحی نوشته ها وجود دارد که رعایت آن ها به جذابیت بیشتر تراکت کمک می کند. در ادامه به این نکات می پردازیم:

 

  • از نوشتن تعداد زیادی کلمه در هر سطر خودداری کنید. تراکم زیاد نوشته ها سبب خستگی خواننده می شود. پیشنهاد می کنیم در هر سطر بیش از 15 کلمه قرار ندهید.
  • از کلمات مثبت استفاده نمایید تا در مخاطب حس مثبتی ایجاد شود. استفاده از کلمات و افعال منفی، به مخاطب حس بد بینی و بی اعتمادی می دهد.
  • در طراحی خود از تعداد زیادی فونت استفاده نکنید زیرا باعث شلخته تر دیده شدن کار می شود. دو یا سه نوع فونت برای یک تراکت کافی است.
  • کلمات مهم و کلیدی را درشت تر و با فونت های خاص و غیر معمول بنویسید، طوری که متفاوت از سایر متون به نظر برسند.
  • برای نوشتن اطلاعات تماس، از فونت های معمولی و خوانا استفاده کنید تا مخاطب برای ارتباط با شما دچار اشتباه و مشکل نشود. همچنین محل قرار گیری این عبارات بهتر است در پایین ترین نقطه تراکت باشد تا پس از آماده کردن ذهن مخاطب و علاقمند کردن وی، راه های تماس را ببیند.
  • برای جذاب تر کردن تراکت می توانید از کلماتی که مخاطب را به خرید محصول یا استفاده از خدمات شما ترغیب می کند، استفاده کنید. کلماتی از قبیل تخفیف، فروش ویژه، حراج، قیمت های استثنایی، ارسال رایگان و ... کلمات جذابی هستند که مخاطبان، اغلب به آن ها علاقمند هستند.

 

تراکت گلاسه

 

 

سادگی در عین توجه به جزئیات

 

سادگی یکی از اصول اولیه در طراحی است. شما می بایست این اصل را در تمام جنبه های طراحی خود در نظر بگیرید. جملات میبایست ساده و روان ذکر شوند، طراحی به سادگی درک شود و تصاویر ساده و جذاب باشند. سادگی به معنی نپرداختن به جزئیات نیست. در حقیقت در طرح های ساده، جزئیات بیشتر خود نمایی می کنند. پس با دقت به جزئیات، از ترکیب بندی ها، المان ها و تصاویر خاص و خلاقانه در طراحی استفاده کنید. از عکس های جذاب و با کیفیت و متناسب با متن استفاده کنید.

تصاویر نیز بخش جذابی از تراکت را تشکیل می دهند که بدون استفاده از کلام می توانند پیام شما را به مخاطب منتقل کنند. تصاویر در صورتی که به درستی انتخاب شوند چنان قدرتی دارند که می تواند ضعف سایر بخش ها را تا حد زیادی جبران کنند.

نظم همواره یکی از اصولی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد. مخاطبان شما در هر سطح از هوش و سواد هم که باشند، طراحی سازمان یافته و منظم با المان های هماهنگی و متعادل را از یک طراحی شلخته تشخیص می دهند.

 

 

جنس و کیفیت چاپ

 

در مورد تأثیر جنس کاغذ، کیفیت چاپ و سایر عوامل مرتبط به چاپ، روی موفقیت تراکت در مقاله پیشین صحبت کردیم. در این جا به بیان این نکته بسنده می کنیم که در صورتی که کاغذ و کیفیت چاپ تراکت مناسب نباشد، تأثیر مطلوب را روی مخاطب نخواهد داشت. منظور از کاغذ و کیفیت چاپ این نیست که الزاماً گران قیمت ترین تراکت، موفق تر است بلکه این مسئله بدان معناست که شما باید با توجه به نیازها و شرایط خود و مشتریانتان مناسب ترین نوع تراکت را برای خود انتخاب کنید.

گاهی استفاده از کاغذ های تحریر یا رنگی با چاپ تک رنگ نیاز شما را مرتفع می کند، اما در برخی موارد استفاده از کاغذهای خاص تر مانند کرافت یا کتان، شما را به مقصودتان می رساند.

به طور کلی، مانند سایر موارد، در نظر گرفتن شرایط و ویژگی های مخاطب، شما را برای انتخاب بهترین ویژگی های چاپ راهنمایی خواهد کرد.

 

تراکت هدفمند و ارزان 

 

 

نگارش صحیح کلمات

 

عدم توجه به مسائل نگارشی یکی از عوامل مهم شکست امور تبلیغاتی به حساب می آید. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از مخاطبان نسبت به مطالبی که دارای غلط املایی و نگارشی هستند، احساس خوبی ندارند. به نظر آن ها امر نگارش می تواند نشان دهنده سواد، دانش و دقت مجموعه ی شما باشد. بنابراین بهتر است فایل طراحی توسط چند نفر به دقت مطالعه شود تا از صحت آن ها اطمینان حاصل کنید.

 

 

برتری شما چیست؟

 

در میان مطالبی که در تراکت خود می نویسید سعی کنید مزیت های خود را نسبت به رقبا مطرح کنید. برخی از این مزیت ها آنقدر برای مخاطبان جذاب است که می تواند وی را به خرید از شما متقاعد کند. به عنوان مثال، ارسال سریع و هزینه ارسال پایین یا رایگان بودن ارسالو خدمات پس از فروش، سبب علاقمندتر شدن مخاطب به شما می شود.

نکته قابل ذکر در این مورد این است که سعی کنید به طور اغراق آمیز در مورد ویژگی های خود صحبت نکنید. همیشه این موضوع را در نظر بگیرید که مخاطب فرد باهوشی بوده و در صورتی که به وی دروغ بگویید و یا اغراق کنید، متوجه شده و اعتمادش را از دست خواهد داد. در حقیقت اعتماد مخاطب مهمترین سرمایه هر کسب و کاری است، بنابراین لازم است در کنار تبلیغات مؤثر، به فکر بهبود خدمات خود باشید.