سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
سبد خرید خالی است
  محصول و خدمات تعداد جمع
فهرست
×
0
جستجو
سبدخرید
کاربر
فهرست

چطور یک شعار تبلیغاتی خوب بنویسیم

6 آبان 1399

عصر مدرن، دنیای تبلیغات است. در این دنیا، شما می بایست برای تبلیغات خود به بهترین شکل برنامه ریزی کنید تا بهترین بازخورد را دریافت نمایید. پیش تر، درمقاله "اصول تبلیغات موفق و کارآمد" درباره اصولی صحبت کردیم که رعایت کردن آن ها می تواند به موفقیت شما در امر تبلیغات کمک کند.

گفته می شود مخاطبان برای یک آگهی محیطی نهایتاً سه ثانیه و برای آگهی های اینترنتی 15 ثانیه زمان صرف می کنند. در حقیقت اگر شما بتوانید در این مدت زمان طلایی توجه وی را جلب نمایید احتمال موفقیتتان در این تبلیغ بسیار بالا خواهد بود.

به این منظور محتوای تبلیغات باید به شکلی برنامه ریزی شده باشد که برای مخاطب جذاب بوده و توجه بخش عمده ای از جامعه هدف را به خود جلب نماید. این جذابیت تنها به ظاهر محصول یا پیام شما مرتبط نیست؛ بلکه شما می بایست در طراحی و تنظیم تمام ارکان تبلیغات دقت کنید. یکی از ارکان تبلیغات که بخشی از هویت برند شما را نیز تشکیل می دهد، شعار یا اسلوگان است. شعار در حقیقت زیربنای ذهنی مخاطب از برند شما را تشکیل می دهد. لوگو و نام تجاری نیز دیگر المان های هویت ساز هستند. به عبارتی لوگو معرفی تصویری برند شما است، در حالی که شعار معرفی کلامی آن به شمار می رود.

اغلب افراد و شرکت ها برای آن که در ذهن مخاطب ماندگارتر شوند به برندسازی روی می آورند و انتخاب شعار تبلیغاتی مناسب بخشی از این برندسازی را شکل می دهد. اسلوگان، شما را از رقبایتان متمایز کرده و در صورتی که تجربه خرید از شما برای مخاطب جذاب بوده باشد، اعتماد وی جلب می شود.

یکی از مسائلی که در افزایش فروش تأثیر مستقیم دارد، ایجاد حس نیاز در مخاطب است. شما می بایست مخاطب و نیازهای او را به طور دقیق شناسایی و آنالیز کرده و در پیام تبلیغاتی خود برای رفع این نیازها راهکار ارائه دهید. بنابراین اگر بتوانید این مورد را در شعار تبلیغاتی خود، بگنجانید احتمال موفقیت شما در این زمینه افزایش خواهد یافت.

 

 

شعار تبلیغاتی چیست؟

 

شعار عبارتی چند کلمه ای است که برای بیان مطلبی به خصوص، ساخته می شود. این عبارت می تواند با هدف اطلاع رسانی و همه گیری در فعالیت های سیاسی، اجتماعی، تجاری و سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی شعارهایی که در فعالیت های تجاری استفاده می شوند بپردازیم. به این دسته از شعارها، اسلوگان نیز گفته می شود.

هدف اسلوگان، معرفی ویژگی ها و مزایای محصولات و خدمات برند شماست به طوری که حتی اگر مخاطب، آگهی تبلیغاتی شما را از یاد برد، شعار شما همچنان در خاطرش بماند. این عبارت در اکثر فعالیت ها و محصولات تبلیغاتی سازمان به چشم می خورد تا در ذهن افراد ماندگار شود. بنابراین باید به دقت انتخاب شود.

در حقیقت شعار شما می تواند از تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی و محیطی گرفته تا تبلیغات چاپی مانند کاتالوگ، کارت ویزیت، بروشور و تراکت استفاده شود. بنابراین باید به دقت طراحی شود تا به وظیفه خود که همان متامیز کردن شما از رقبایتان است، عمل کند

 

برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی خوب ابتدا باید به پرسش های زیر پاسخ دهید.

 

  1. هدف کسب و کار شما چیست؟
  2. مخاطب شما چه افرادی هستند؟
  3. ارزش هایی که به مشتری می دهید چه چیزهایی هستند؟ در حقیقت باید مشخص کنید برتری شما نسبت به رقبا چیست و چرا مخاطب باید شما را انتخاب کند.

 

 

چرا باید شعار تبلیغاتی داشته باشیم؟

 

  • با یک شعار تبلیغاتی خوب، مشتری شما را به خاطر می سپارد.
  • یک شعار تبلیغاتی جذاب می تواند شما و محصولتان را در نظر مخاطب متمایز کند.
  • به شکل کوتاه و مؤثر و مفید مشتری را در جریان مزیت های شما قرار می دهد.
  • در صورتی که شعار شما به خوبی طراحی شده باشد مشتری دقیقاً می داند چه توقعی می تواند از شما داشته باشد.
  • گستره خدمات و اهداف شما در شعار تبلیغاتی نمایان می شود.
  • با داشتن یک شعار مناسب شما می توانید به راحتی میان عناصر تبلیغاتی خود اعم از آگهی های تلویزیونی، بروشور های تبلیغاتی و تبلیغات محیطی ارتباط برقرار کنید.
  • این عنصر می تواند ارتباط میان شما و مخاطب را استحکام بخشد.
  • شعار نشانگر برنامه های بلند مدت شما برای محصولات در آینده است.
  • اسلوگان، به بازاریابی ویروسی و تبلیغات دهان به دهان کمک می کند.
  • یک شعاربه یاد ماندنی و قابل تکرار به گسترش تصویر برند شما کمک می کند

 

چرا باید اسلوگان داشته باشیم

 

اصول نوشتن شعار تبلیغاتی

 

در نگاه اول به نظر می رسد شعار تنها مجموعه ای چند کلمه است که یک جمله کوتاه را شکل می دهند، اما واقعیت این است که در عمل نوشتن شعار به شکلی جذاب و کارآمد که پیام شما را به مخاطب برساند، امر دشواری است. به عبارتی شما ممکن است بتوانید در چند سطر و یا حتی چند  صفحه به راحتی در مورد مزایا و خصوصیات محصولات و خدمات خود صحبت کنید. اما انتقال این پیام ها از طریق تنها چند کلمه، چندان ساده نخواهد بود.

به طور کلی برای نوشتن شعار جذاب و کارآمد، باید مسائل مختلفی را در نظر داشته باشید و چند اصل کلی را رعایت کنید. عدم توجه به این موارد می تواند موفقیت شما را به خطر بیندازد. در ادامه به برخی از این مسائل اشاره می کنیم:

 

 

مخاطب را بشناسید

 

شما می بایست پیش از نوشتن شعار، شخصیت برند و ویژگی های مخاطبان خود را به طور دقیق تعریف نمایید. شناخت مخاطب به شما این امکان را می دهد که دنیا را از دید او ببینید و به نیاز ها و دغدغه های وی توجه کنید. لازم است وقت کافی برای شناخت مخاطب صرف کنید تا بتوانید به نیازهای او پی ببرید. چنان که پیش تر گفته شد پرداختن به نیازهای مخاطب کلید اصلی موفقیت یک شعار تبلیغاتی است. در حقیقت مزیت شما نسبت به رقبا رفع مهمترین نیازهای مخاطب است، بنابراین باید بتوانید آن را به عنوان یک برتری در شعار خود گنجانده و این مزیت را برجسته تر جلوه دهید.

 

 

کوتاه بنویسید

 

سعی کنید در نوشتن شعار از کمترین تعداد کلمه ممکن استفاده نمایید. در حقیقت کوتاه نویسی به ماندگاری بیشتر شما در ذهن مخاطب کمک می کند. مخاطب تمایلی به یادآوری شعارها وجمله های طولانی ندارد اما یک شعار کوتاه و اثرگذار می تواند بر ناخودآگاه وی تأثیرگذاشته و شما را در خاطر وی ماندگار سازد.

بهتر است پس از نوشتن جمله مورد نظر، کلمه ها را یکی یکی از آن حذف کنید، در صورتی که با حذف این کلمات به معنی جمله لطمه ای وارد نشود بهتر است آن کلمه را از جمله خود کنار بگذارید.

 

 

ساده بنویسید

 

جمله یا عبارت خود را به شکلی ساده و روان و بدون پیچیدگی بنویسید. سعی کنید جمله به صورتی باشد که مخاطب به سرعت آن را درک کند زیرا مخاطب بیشتر از چند ثانیه برای فهمیدن آن وقت نمی گذارد. بهتر است از عبارات دو پهلو و کنایه آمیز استفاده نکنید اما اگر تمایل به استفاده از آن ها دارید باید دقت کنید که این عبارات مفهوم معکوس و منفی نداشته باشند.

 

چطور یک شعار خوب بنویسیم

 

برتری خود را شفاف بیان کنید

 

اغلب برندهای مطرح دنیا، از نام خود یا محصول در شعار تبلیغاتیشان استفاده نمی کنند. آن ها ترجیح می دهند در شعار، ارزشی که برای مشتری خود ایجاد می کنند را به طور شفاف بیان کنند. منظور از شفاف نوشتن آن است که در نوشتن برتری های خود صادقانه عمل کنید و از اغراق بپرهیزید، زیرا اغراق باعث می شود مشتری اعتماد خود را نسبت به شما از دست بدهد.

 

 

خلاقانه بنویسید

 

خلاقیت می تواند وجه تمایز شما با رقبایتان باشد. نوشتن جملات به شکل خلاقانه، امکان ماندگاری شما در ذهن مخاطب را افزایش می دهد. جملات صمیمانه و با مزه نیز همین اثر را روی افراد دارند. با این کار مخاطب با شما احساس صمیمیت بیشتری کرده و شما را به خاطر می سپارد؛ در صورتی که بتوانید در ذهن او ماندگار شوید می توانید به صورت ناخودآگاه اعتمادش را جلب کرده و یک قدم به موفقیت نزدیک تر شوید.

البته به این مسئله نیز دقت کنید که استفاده از شعارهای خنده دار نباید به وجهه و شخصیت برند شما آسیبی وارد کند. استفاده از کلمات آهنگین و هم قافیه نیز موجب ماندگاری شما در ذهن مخاطب می شود، چرا که افراد جملات آهنگین و اشعار را بهتر به خاطر می سپارند.

 

 

مثبت باشید

 

از تأثیر کلمات بر مخاطب غافل نشوید. سعی کنید از کلمات و عباراتی با مفاهیم مثبت و انگیزشی استفاده کنید تا تأثیر مثبتی در مخاطب ایجاد کنید. استفاده از جملات منفی حتی اگر در راستای بهتر نشان دادن شما باشند، به دلیل انرژی منفی ای که همراه دارند، احساس بی اعتمادی و بی علاقگی در مخاطب ایجاد می کند.

به عنوان مثال شعار نمایشگاه کتاب سی و یکم "نه به کتاب‌ نخواندن" بود. گرچه مفهوم کلی این عبارت مثبت است اما دلیل وجود دو کلمه منفی در آن، حس مثبتی در مخاطب ایجاد نمی کند. در حالی که شعار نمایشگاه سی ام"یک کتاب بیش‌تر بخوانیم" به مراتب تأثیرگذارتر و جذاب تر بود.

 

 

دستور ندهید

 

شما می توانید در شعارتان از مخاطب بخواهید کاری را انجام دهد اما دقت کنید که استفاده از جملات دستوری کار خطرناکی است زیرا مخاطبان ترجیح می دهند به آن ها آزادی داده شود تا انتخاب کنند چه کاری بهتر است. بنابراین استفاده از جملات و عبارات دستوری و قطعی می تواند واکنش معکوس، در پی داشته باشد.

 

در نهایت توجه به این نکته ضروری است که گرچه شعار می تواند مشتری را به سمت شما بیاورد اما آنچه فروش طولانی مدت و موفقیت شما در بازار کنونی را تضمین می کند، کیفیت مناسب خدمات و محصولات و عمل کردن به شعار است. در غیر این صورت مشتری اعتماد خود را از دست داده و پس از خرید اول شما را رها می کند.