سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
فهرست
×
0
جستجو
سبدخرید 0
کاربر
فهرست

روش های مدرن تبلیغات – بخش دوم

21 دی 1399

در مقاله های پیشین درباره تبلیغات آفلاین و انواع آن صحبت کردیم. در این مقاله، به بررسی انواع تبلیغات آنلاین خواهیم پرداخت.

 

تبلیغات آنلاین

 

به تبلیغاتی که در بستر وب انجام می شود، تبلیغات اینترنی یا آنلاین گفته می شود. این نوع تبلیغ، با توجه به گسترش استفاده از اینترنت در سال های اخیر، مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و هزینه آن با توجه به گستره وسیع مخاطبانش، مقرون به صرفه تر از تبلیغات آفلاین است. مهمترین عیب این نوع تبلیغ، ماندگاری کم آن است. همچنین به دلیل مشکلاتی که افراد سودجو در سال های اخیر، در بستر اینترنت ایجاد کرده اند، مخاطبان اعتماد کمتری به آن دارند.

این نوع تبلیغ که در بستر اینترنت صورت می گیرد به شکل های مختلفی انجام می شود. تبلیغات بنری در سایت های پر بازدید، رپورتاژ آگهی، پاپ آپ، تبلیغات ایمیلی، تبلیغات گوگل، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیدواژه ای و تبلیغات وبلاگی برخی از انواع تبلیغات اینترنتی هستند.

تبلیغات اینترنتی به دو صورت تبلیغات رایگان و غیر رایگان انجام می شود. هر یک از این انواع با توجه به هدف و نوع مخاطب می تواند مورد استفاده قرار گیرد و بازخورد داشته باشد. در ادامه برخی از روش های تبلیغات دیجیتالی را معرفی می کنیم.

 

 

1- تبلیغ در شبکه های اجتماعی

 

فضاهایی که اختیار آن ها به طور کامل در درست شما باشد، مانند وبسایت شما و یا صفحه شما در شبکه های اجتماعی امکان تبلیغ رایگان را به شما خواهند داد. مشکل این نوع تبلیغ، محدود بودن تعداد مخاطبان و امکان دیده نشدن تبلیغات است.

روش دیگری برای تبلیغ در شبکه های اجتماعی وجود دارد که امروزه مخاطبان بسیار زیادی دارد و آن، تبلیغ در صفحات پرمخاطب است. در این روش شما با صاحب صفحه مورد نظر توافق می کنید که در صورت تبلیغ کسب و کار شما، مبلغی به وی پرداخت نمایید. مهمترین مسئله در این روش تبلیغ، اعتبار صفحه مذکور، تعداد دنبال کنندگان و ارتباط آن صفحه با فعالیت شما می باشد. از آن جا که هزینه تبلیغات در برخی از این صفحات بسیار بالاست شما می بایست به این نکته توجه کنید که دنبال کنندگان این صفحه با جامعه هدف شما مطابقت داشته باشد تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

 

 

2- تبلیغات ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

 

تبلیغات ایمیلی دسته ای از تبلیغات است که گرچه کاملاً نو ظهور نیست اما در صورتی که با روش های جذاب و مخاطب پسند امروزی ترکیب شود می تواند برای بازاریابی و فروش محصول، مفید باشد. این نوع تبلیغ ذاتاً رایگان است اما در صورت استفاده از برخی ابزارهای مفید، می تواند اندکی هزینه دربرداشته باشد. اما رایگان بودن آن نباید شما را به سمتی سوق دهد که ایمیل های زیادی برای مخاطبان ارسال کنید زیرا در این صورت سیستم، شما را به عنوان مزاحم یا اسپم شناخته و ایمیل های شما را محدود می کند.

مهمترین مسئله در مورد تبلیغات ایمیلی طراحی جذاب ایمیل ها و زمان بندی ارسال آن ها است. در حقیقت طراحی ضعیف ایمیل، نرخ کلیک شما را کاهش داده و نتیجه ای جز اتلاف وقت به همراه نخواهد داشت. این روش تلفیقی از روش های مدرن و سنتی تبلیغات است که در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار گیرد، در پیشبرد استراتژی های سازمان شما مؤثر واقع می شود.

 

تبلیغ در شبکه های اجتماعی

 

 

3- تبلیغات کلید واژه ای در گوگل

 

در سال های اخیر، تبلیغات کلید واژه ای در گوگل مخاطبان بسیاری را به خود اختصاص داده است. افراد با پرداخت هزینه به موتور جستجوی گوگل، از گوگل می خواهند که در صورت جستجوی کلمات مشخصی، آن ها را به عنوان اولین لینک به مخاطب نمایش دهد؛ بنابراین احتمال این که مخاطب روی لینک آن ها کلیک کند بالا می رود.

هزینه این نوع تبلیغ به ارکانی نظیر رقابتی بودن کلمه کلیدی، قدرت رقبا، زمان نمایش و ... وابسته است. تبلیغ در گوگل جزو تبلیغات غیررایگان بوده و هزینه آن وابسته به قیمت ارز است. این نوع تبلیغ در سال های اخیر هزینه های زیادی را به هم وطنان ما تحمیل کرده است اما از بازخورد خوبی برخوردار است.

یکی از مزایای تبلیغ در گوگل، امکان مدیریت آن است. شما می توانید مشخص کنید که گوگل تبلیغات شما را در چه زمان ها و چه موقعیت های جغرافیایی نمایش دهد.

 

 

4- تبلیغات وبلاگی

 

وبلاگ ها ابزار مناسبی برای تبلیغات آنلاین ارزان به شمار می روند. در حقیقت وبلاگ ها فضایی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات میان کاربران مختلف را در اختیار آن ها قرار می دهند و به دلیل کارکرد ساده شان، مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده اند.

 

 

5- تبلیغات بنری در وبسایت ها

 

تبلیغاتی بنری به دسته ای از تبلیغات گفته می شود که در فضای وبسایت ها منتشر شده و مخاطب با کلیک روی آن ها، به صفحه مورد نظر شما هدایت می شود. این نوع تبلیغ اغلب به شکل تصاویر ثابت یا متحرک جذاب در بخش های مختلف وبسایت ها قرار می گیرند. وبسایت های سرگرمی و خبری به دلیل حجم بالای بازدید روزانه ای که به خود اختصاص می دهند، بستر مناسبی برای این نوع تبلیغ به شمار می روند.

تبلیغات بنری می تواند در قسمت های مختلف صفحه قرار گیرد و هزینه آن با توجه به موقعیت مکانی تبلیغ، میزان رقابت در آن موضوع بخصوص و کیفیت و رتبه وبسایتی که در آن تبلیغ می شود، تعیین می شود. طراحی یک تصویر جذاب و به یاد ماندنی برای این نوع تبلیغ می تواند به موفقیت آن کمک قابل توجهی کند. در حقیقت ذهن افراد، تصاویر را بهتر از نوشته ها به خاطر می سپارد. بنابراین در صورتی که طرح بنر تبلیغاتی شما، زیبا و چشم نواز باشد، مخاطب آن را به خاطر سپرده و شما به موفقیت نزدیک تر خواهید شد.

یکی از اهداف این نوع تبلیغ می تواند شناساندن برند شما به مخاطب باشد. این مسئله نوعی سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود که شما را در ذهن مخاطبان ماندگارتر کرده و احتمال خرید آن ها در آینده را افزایش می دهد.

گاهی نیز این نوع تبلیغ با هدف افزایش فروش انجام می گیرد. این کار از طریق ارائه پیشنهادات جذاب و طراحی های خلاقانه صورت می پذیرد. زیرا با توجه به این که بسیاری از افراد با قصد خرید وارد وبسایت های خبری نمی شوند و هدف آن ها تنها کسب اطلاعات است، پیشنهاد شما باید به قدری جذاب باشد که آن ها را مشتاق به خرید نماید، در غیر این صورت از تبلیغ شما به سادگی می گذرند.

 

وبسایت های مذکور تبلیغات بنری را اغلب به سه شکل ارائه می دهند:

 

  • تبلیغات بنری کلیکی: تبلیغات بنری کلیکی نوعی تبلیغات در بستر وب است که هزینه تبلیغات بر اساس تعداد کلیک مشخص می شود. در این نوع تبلیغ هزینه هر کلیک با توجه به المان هایی نظیر نوع کسب و کار، میزان رقابت در کلمه کلیدی، میزان جذابیت بنر، زمان اکران و میزان نمایش و ... محاسبه می شود.

 

  • تبلیغات بنری ثابت: تبلیغات بنری ثابت، بنرهایی هستند که اغلب در بهترین قسمت سایت قرار گرفته اند و هزینه آن ها به صورت ماهیانه و یا بیشتر، پرداخت می شود. تعداد کلیک در هزینه این نوع بنر اهمیتی ندارد. بسیاری از جایگاه های موجود در وبسایت ها از نوع بنرهای ثابت هستند.

 

  • تبلیغات بنری ریتارگتینگ: بسیاری از افراد بار اولی که به وبسایت شما مراجعه می کند، خرید خود را انجام نمی دهند. آن ها اغلب خرید خود را در دفعات بعدی انجام می دهند. تبلیغات بنری ریتارگتینگ، با جمع آوری اطلاعات افرادی که یک بار به وبسایت شما سر زده اند، بنر شما را به آن ها بیشتر نمایش می دهند و آن ها را به سمتی هدایت می کند که مجدداً به وبسایت شما مراجعه نمایند.

 

مزایای تبلیغات بنری

 

تبلیغات بنری امکانات زیادی در اختیار کاربران قرار می دهند. به عنوان مثال شما می توانید مشخص کنید تبلیغ برای کدام مناطق جغرافیایی و در چه ساعاتی نمایش داده شود و حتی امکان تغییر بنرها و مدیریت تبلیغات وجود دارد.

 

تبلیغات آنلاین - بلیغات موبایلی 

 

معایب تبلیغات بنری

 

تبلیغات بنری در کنار مزایایشان، معایبی نیز دارند. در سال های اخیر به دلیل استفاده بیش از حد از این نوع تبلیغ، توجه مخاطب به آن بسیار کاهش یافته به طوری که می توان گفت این مخاطب به نوعی نابینایی تبلیغاتی دچار شده است. این بدان معناست که مخاطبان اغلب متوجه بنرهای تبلیغاتی سایت ها نمی شوند. آن ها بیشتر به آنچه که می خواهند، توجه می کنند و از بنرهای تبلیغاتی گذر می کنند؛ مگر این که بنر شما جذابیت بالایی داشته باشد. این امر باعث می شود نرخ کلیک پایین بیاید.

از سوی دیگر نرخ تبدیل در این نوع تبلیغات خیلی بالا نیست زیرا افراد بدون قصد قبلی وارد صفحه ای شده اند که بنر شما در آن وجود دارد بنابراین ممکن است در آن لحظه ی بخصوص توانایی خرید نداشته باشند.

در حقیقت تمرکز تبلیغات بنری عمدتاً روی برندسازی و معرفی برند شما به مخاطبان است و نرخ کلیک بالایی ندارد. اما همین برندسازی اگر به شکل درستی صورت گیرد می تواند با افزایش اعتماد مشتریان موجب شناخته تر شدن شما شده و در طولانی مدت فروش شما را افزایش می دهد.

 

 

6- تبلیغات موبایلی

 

این نوع تبلیغ به دلیل استفاده روزافزون از تلفن همراه، رو به گسترش است. برخی از اپلیکیشن های موبایلی مانند اسنپ چت، فضایی از صفحه ی خود را به تبلیغات اختصاص می دهند. ارسال پیامک های تبلیغاتی نیز در صورتی که از کلمات و جملات مناسبی در آن ها استفاده شود، همچنان مخاطبین خود را دارد.