سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
سبد خرید خالی است
  محصول و خدمات تعداد جمع
فهرست
×
0
جستجو
سبدخرید
کاربر
فهرست

چاپ کارت دعوت و محصولات مناسبتی – بخش اول

24 فروردین 1400

محصولات مناسبتی همواره طرفداران زیادی را در میان افراد جامعه داشته اند. در حقیقت تفاوتی ندارد یک همایش پیش رو داشته باشید یا یک مهمانی ازدواج، ارسال دعوت نامه یکی از راه های محترمانه برای اطلاع رسانی و فراخوانی افراد برای حضور در مراسم و رویداد های مهم به شمار می رود. این رویدادها از مراسم ازدواج، ضیافت تولد، سوگواری و مراسم ملی مانند نوروز و یا مذهبی مانند افطاری در ماه مبارک رمضان گرفته تا افتتاحیه ها، کارگاه های آموزشی، همایش ها و سمینارها و مجامع رسمی را در بر می گیرد.

دعوت نامه، کارت پستال، کارت تبریک، کارت دعوت، کارت تشکر، تقدیرنامه، گواهی شرکت در دوره و بسیاری از موارد دیگر در دسته اقلام چاپی مناسبتی قرار می گیرند.

 

 

چرا دعوتنامه چاپ کنیم؟

 

گرچه چاپ دعوتنامه برای مهمانی ها و مراسم های بزرگ کاربرد زیادی دارد اما استفاده از این المان برای مهمانی ها و گردهمایی های نسبتاً کوچک اما رسمی، مانند جلسات معارفه و گردهمایی ها و جشن های کاری سازمان ها و شرکت ها نیز موجب بهبود جایگاه و شخصیت کاری شرکت در ذهن مخاطبان می شود. در واقع کارت دعوتی که با وسواس و دقت بالا طراحی شود، کیفیت چاپ و تولید آن بالا بوده و نام مخاطب و اطلاعات فرستنده مانند لوگو و نام شرکت، در آن درج شود، ارزش مخاطب را نشان داده و نوعی احترام به مخاطب محسوب شده و برای او احساس مهم بودن ایجاد می کند.

نوشتن نام مخاطب روی کارت حس خاص بودن و احترام را به وی القا می کند. از آن جا که بسیاری از اعمال و رفتار انسان ها در ارتباط متقابل شکل می گیرد، این مسئله باعث می شود مخاطب نسبت به شما حس مثبتی داشته باشد و با احترام از شما یاد کند. بنابراین می توان انتظار داشت با این کار، شخصیت کاری شما حرفه ای تر به نظر برسد، تا او به شما بیشتر اعتماد کرده و وجهه کاری شما نزد وی ارتقا یابد.

پس از پایان رویداد، ارسال کارت تشکر نیز توصیه می شود. کارت های تشکر، اغلب ساده تر از کارت تبریک و کارت دعوت طراحی می شوند اما وجهه کاری شما را به شکل چشم گیری بهبود می بخشند.

 

کارت دعوت تک لت 

 

انواع کارت های دعوت

 

دعوتنامه ها می توانند فیزیکی باشند یا به صورت الکترونیکی طراحی و ارسال شوند. کارت های دعوت بسته به نوعشان، به طرق مختلفی ارسال شده و به دست مخاطب می رسد. ایمیل، شبکه های اجتماعی، پیام کوتاه، اینستاگرام و پست کردن کارت فیزیکی، روش های مرسوم برای ارسال دعوت نامه به شمار می روند.

در این میان ارسال دعوت نامه از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی، آسان ترین، پرکاربردترین و کم هزینه ترین روش ها هستند. بنابراین افراد زیادی را به استفاده از این روش ها ترغیب می کنند. منصفانه نیست اگر بگوییم این روش ها بازدهی پایینی دارند اما به جرأت می توان گفت تجربه ی لمس فیزیکی کارت دعوت، تصویری به مراتب ماندگارتر از شما در ذهن مخاطب ایجاد می کند.

 

 

چاپ دیجیتال یا افست برای کارت های مناسبتی

 

کارت های دعوت را بسته به تیراژ و محتوای مورد نظر می توان به صورت دیجیتال یا افست چاپ کرد. در چاپ دیجیتال، امکان درج اطلاعات مخاطبان روی هر یک از کارت ها وجود دارد. یعنی شما می توانید اطلاعات متفاوتی مانند نام مخاطب و سمت او و لوگوی شرکت را روی تک تک کارت ها چاپ کنید. این امر در چاپ افست امکان پذیر نیست. روش دیجیتال برای چاپ دعوتنامه با تیراژ کمتر از 1000 عدد مناسب است.

از سوی دیگر در چاپ افست باید طرح تمام کارت ها ثابت و تعداد آن ها حداقل 1000 عدد باشد. هزینه این روش چاپ، بسیار مقرون به صرفه بوده و امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. کیفیت چاپ افست و دیجیتال بستگی به دستگاه ها و مراحل تولید آن ها دارند اما به طور کلی این دو نوع چاپ تفاوت زیادی از نظر کیفیت با هم ندارند. به عنوان مثال کیفیت زینک و جوهر در چاپ افست بسیار مهم و تأثیرگذار هستند، در حالی که در چاپ دیجیتال، به روز بودن دستگاه و شرکت سازنده دستگاه چاپ بر کیفیت خروجی چاپی تأثیر مستقیم دارند.

در مورد هر یک از این انواع چاپ و تفاوت چاپ افست و دیجیتال در مقاله "چاپ دیجیتال چیست؟"به طور کامل توضیحاتی ارائه داده ایم.

 

چاپ کارت تخفیف اسنپ مارکت

 

نکات مهم در طراحی دعوتنامه

 

شما باید برای طراحی تک تک المان های کارت دعوت خود – مانند ابعاد، تصاویر، طرح ها، نوشته ها، عناوین، تایپوگرافی ها، جنس کاغذ، رنگ ها و ... - تصمیم گیری کنید. در ادامه نکاتی در مورد انتخاب این المان ها ذکر خواهیم کرد.

 

ابعاد و اندازه کارت دعوت

 

پیش از اقدام به طراحی، لازم است در مورد ابعاد کارت مورد نیاز خود تصمیم گیری کنید. بسته به نوع رویدادی که پیش رو دارید، اهمیت و خلقیات مخاطبان، حجم اطلاعات و میزان بودجه خود می توانید تصمیم بگیرید که چه اندازه ای برای کارت دعوت شما مناسب تر است. کارت های مربعی، مستطیل های افقی و عمودی و کارت های دارای برش خاص، برخی از این انواع هستند.

امکان چاپ کارت دعوت در ابعاد مختلف وجود دارد، اما برخی ابعاد ممکن است با توجه به میزان پرتی کاغذ، برای تولید کارت دعوت مقرون به صرفه نباشند. بسته به بودجه و رویداد مورد نظر شما، طراحی و اندازه کارت ویزیت متفاوت است. استفاده از برش ها و ابعاد نامتعارف و غیر رسمی برای رویدادهای کوچک و خودمانی و مهمانی های خانوادگی و فامیلی مناسب به نظر می رسد؛ در حالی که بهتر است برای رویدادهای رسمی مانند همایش های بین المللی و کارگاه های آموزشی بزرگ، کارت های مستطیلی با ابعاد A5 و A6 تولید شوند. همچنین انتخاب تعداد لت های کارت دعوت بستگی به حجم اطلاعات و سلیقه شما دارد. دعوت نامه های تک لت و دو لت، در میان افراد مرسوم هستند. در مقاله "سایز و ابعاد رایج در صنعت چاپ" درباره ابعاد کاغذ توضیحاتی ارائه داده ایم. با مطالعه این مقاله می توانید به خوبی متوجه شوید که چرا برخی ابعاد برای چاپ کارت پستال مناسب نیستند.

 

کارت دعوت و کارت پستال دو لت

 

خدماتی چاپی خاص برای تولید دعوتنامه

 

گرچه در همایش های رسمی، سادگی و ظرافت و مینیمال بودن طرح، نشان دهنده شخصیت کاری، کیفیت و دقت شما در انجام کارها است، اما گاهی استفاده از تکنیک های چاپی خاص، شما را از رقبایتان متمایز می کند. به عنوان مثال چاپ برجسته، استفاده از یو وی موضعی، جوهرهای متالیک و فویل طلا یا نقره، درخشش و جذابیت ویژه ای به طرح می دهد. انجام این کارها تنها در موارد خاصی که توجیه منطقی برای آن ها وجود دتشته باشد، توصیه می شود.

برای گنجاندن طلاکوب یا نقره کوب در طراحی محصول چاپی خود، می بایست توانایی و دقت چاپخانه مورد نظرتان در انجام این کار را در نظر بگیرید. برخی چاپخانه ها، این کار را با ظرافت و دقت بسیار بالایی انجام می دهند؛ اما کیفیت طلاکوب برخی دیگر، بالا نیست. اما یک قانون کلی در زمینه فویل طلا و نقره وجود دارد و آن این است که به طور کلی بهتر است از قرار دادن خطوط بسیار ظریف در طلاکوب خودداری کنید تا ریسک تمیز انجام نشدن کار را پایین بیاورید.

 

مد رنگی مناسب برای طراحی کارت دعوت

 

رنگ ها نیز در طراحی کارت پستال از اهمیت ویژه ای برخوردارند؛ بنابراین انتخاب مد رنگی نامناسب در هنگام طراحی، می تواند در خروجی کار تأثیر بسزایی داشته و خروجی کار را خراب کند. به طور کلی یک قانون مهم در طراحی تمام محصولات گرافیکی وجود دارد و آن این است که هر فایلی که خروجی آن قرار است چاپ شود، می بایست در مد رنگی CMYK طراحی شود. در مقابل، مد رنگی RGB برای طرح هایی که به صورت الکترونیکی - مثلاً از طریق ایمیل یا شبکه های اجتماعی - منتشر و ارسال می شوند، مناسب است.

در این مقاله تنها به اهمیت انتخاب مد رنگی مناسب اشاره می کنیم. دلیل تفاوت رنگ این دو مد رنگی به ماهیت آن ها مربوط است که در مقاله دیگری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بنابرآنچه تا کنون گفتیم، به طور کلی می توان گفت دعوت نامه ها و کارت های چاپی، می بایست در مد رنگی CMYK و دعوت نامه های آنلاین و الکترونیکی در مد رنگی RGB طراحی شوند.

 

تعادل در طراحی کارت دعوت

 

حفظ تعادل در طراحی کارت دعوت نیز مسئله مهمی است. تعادل در طراحی بدان معناست که المان ها به صورتی در فضا قرار گیرند که چشم بیننده به سمت خاصی کشیده نشود تا از قسمت های دیگر غافل شود و به تمام عناصر و نوشته ها توجه کند. به دلیل کوتاه بودن جملات روی کارت، یکی از آسان ترین و مطمئن ترین روش ها برای طراحی کارت دعوت، وسط چین کردن عبارات است.

در نظر گرفتن فضای منفی در طراحی به زیبایی طرح و گردش چشم مخاطب کمک می کند. بنابراین لازم نیست تمام فضا را با طرح و نوشته پر کنید. فضای منفی علاوه بر طرح، در نوشته ها نیز به خوانایی آن ها می افزاید؛ زیرا اغلب افراد تمایلی به خواندن نوشته های طولانی در فضای کوچک ندارند.

 

ویژگی های خاص کارت های مناسبتی

 

یکی از عواملی که بر جذابیت کارت دعوت و کارت تبریک می افزاید، امکان هماهنگ کردن کارت تبریک و پاکت آن است. به عنوان مثال گاهی کارت های دعوت عروسی را دیده ایم که پاکت به کارت داخل آن متصل و در ارتباط با آن است. کارت های دیگری نیز وجود دارد که مانند یک پاکت بسته می شوند. در حقیقت این نوع کارت ها اصطلاح یک تیر و دو نشان را به خوبی تفسیر می کنند. علاوه بر مسائل فیزیکی، ارتباط پاکت و کارت داخل آن، از لحاظ طراحی و رنگ ها نیز می بایست حفظ شود.

 

کارت تشکر پاکت شو

 

 

تا اینجا به بررسی برخی نکات مهم در زمینه طراحی و چاپ کارت های مناسبتی پرداختیم. در مقاله بعدی نکات دیگری پیرامون این مسئله ذکر خواهیم کرد.