سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
فهرست
×
0
جستجو
سبدخرید
کاربر
فهرست

در انتخاب کاغذ و طراحی تراکت به چه نکاتی دقت کنیم؟

16 مرداد 1400

در مقاله های قبل درمورد طراحی تراکت حرفه ای صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم در مورد انتخاب کاغذ تراکت صحبت کنیم.

 

در مطالب قبلی، با انواع کاغذ آشنا شدیم. در این مطلب قصد داریم مروری بر ویژگی های مختلف کاغذ و مقوا و همچنین تحلیلی بر انتخاب بهترین نوع کاغذ برای تولید تراکت داشته باشیم

 

تراکت برای معرفی خدمات آنلاین

 

ویژگی‌های مختلف انواع کاغذ و مقوا:

 

به طور کلی، انواع کاغذ و مقوا 4 نوع ویژگی کلی دارند که در دسته‌بندی آنها بکار می‌رود:

  • پارامترهای فیزیکی مانند ضخامت، چگالی، بالک و وزن پایه
  • ویژگی‌‌های مکانیکی مثل مقاومت کششی، مقاومت به پاره شدن، مقاومت به ترکیدن، مقاومت به تا خوردن و غیره
  • ویژگی‌‌های شیمیایی شامل میزان اسیدی بودن کاغذ (سیستم ساخت کاغذ)، واکنش پذیری و مواد افزودنی موجود در آن با سایر مواد شیمیایی صنعت چاپ از قبیل مرکب چاپ، رنگ‌ها و غیره
  • ویژگی‌‌های نوری از جمله روشن و مات بودن، سفیدی، زردی، درخشش و غیره‌. با توجه به نوع کاغذ و روش ساخت آن، ویژگی‌‌های فوق و روابط متقابل بین آنها در انواع مختلف کاغذ بسیار متغیر بوده و به طور طبیعی بر ویژگی‌‌های کاربردی آنها، تاثیر مهمی خواهد داشت.

 

به طور کلی، می‌توان فهرست کاغذهای مختلف بر اساس وزن و کاربری را به شکل زیر نشان داد:

 

نوع کاغذ

گرماژ معمول

کاربردها

کاغذ روزنامه

50

روزنامه

کاغذ تحریر

100 تا70

اوراق اداری، کتاب، پاکت‌نامه، پاکت‌نامه ملخی،A4

گلاسه مات

90 تا 170

بروشور،کاتالوگ،کتاب‌های نفیس

گلاسه براق

90 تا170

بروشور،کاتالوگ،کتاب‌های نفیس

مقوای گلاسه

170 تا 300

جلد کتاب، کاتالوگ،فولدر

کاغذ خود کپی(NCR)

40 تا ..

فاکتورها ، قبوض، فرم‌ها و قراردادهای چند نسخه‌ای

مقوای کارتی

300

کارت ویزیت و تبریک، جلد کتاب

مقوای پشت طوسی

200 تا 300

بسته بندی و جعبه

مقوای پشت کرم

250

بسته بندی دارویی و بهداشتی

مقوای پشت سفید

250

بسته بندی دارویی و بهداشتی

کاغذ و مقوای فانتزی

120 تا 250

کارت ویزیت،کارهای فانتزی همچون انواع کارت دعوت

الوان

60

نسخه دوم و سوم فاکتور و قبوض

کرافت

مختلف

کارت ویزیت ، نقشه ، بروشور ، کتاب

کاغذ پشت چسبدار

 

لیبل محصولات، برچسب تبلیغاتی

مقوای ایندربرد

250 -300

کارت ویزیت، جعبه، کارت، جلد کتاب

 

 

 

 

تراکت

 

تراکت، برگه‌ای تبلیغاتی است که برای جلب توجه مردم استفاده می‌شود. معمولا شرکت‌ها مادامی که رویداد‌های جدیدی را در پیش روی دارند از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کنند. معمولا از تراکت‌ها برای انتقال پیام‌های ساده و کوتاه استفاده می‌شود. شاید استفاده از تراکت همیشه برای تبلیغات نباشد و گاهی از آن برای آگاهی دادن به مردم استفاده شود.

تراکت عموما حاوی مطالب زیر است:

 

عنوان: انتخاب عناون یا تیتر مناسب جزو اولین مواردی است که می‌تواند نگاه مخاطب را به کسب و کار مورد نظر جلب کند.

تصاویر: بهتر است از تصاویر فقط در صورتی استفاده کنید که حالت داستانی داشته باشد یا به نوعی از عکس نوشته‌ها استفاده شود.

متن: برخی از تراکت‌ها دارای متن‌های ریز هستند و محتوای آن‌ها بسیار طولانی و حوصله سربرکننده است. این دسته محتوا به هیچ عنوان خوانا نیست. به طور کلی، متن تراکت‌ها باید کوتاه ولی جامع باشد و این مطالب با زبان ساده و در اندازه‌های واضح نوشته شده باشد.

اطلاعات تماس: از دیگر موارد مهمی که باید حتما در تراکت لحاظ شود، اطلاعات تماس، آدرس و... است. توصیه می‌شود این موارد بدون افکت گرافیکی نوشته شوند.

وقتی صحبت از طراحی و چاپ تراکت می‌شود؛ مهم‌ترین نکاتی که باید پیش از انتخاب بررسی شود، سایز، جنس، گرماژ، روکش و در نهایت طراحی تراکت به طور صحیح است. در ادامه به بیان ساده به معرفی و توضیح هر یک از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

 

 

سایز تراکت

 

اندازه‌ی کاغذ تراکت بر مبنای استانداردهای مشخصی تعیین می‌شود. این اندازه‌های استاندارد از بزرگ به کوچک شامل  A3، A4، A5، A6 و A7 هستند. در این میان، کاغذهای A6 و A5 محبوب‌ترند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا اندازه‌ی متوسطی دارند و قیمت آن‌ها نیز مناسب‌تر است. پس از این دو سایز، کاغذهای رایج A4 قرار دارند که دارای طول 297 و عرض 210 میلی‌متر هستند. حال اگر این اندازه‌ها را به ترتیب کوچک کنیم به سایز 105 در 74 میلی‌متر خواهیم رسید که دقیقا همان اندازه‌ی کاغذ A7 است. کاغذهای A3 نیز با سایز 420 در 297 میلی‌متر برای برخی تراکت‌های خاص و با جزئیات زیاد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ضمنا بجز کاغذهای سری A، تراکت‌ها را می‌توان به صورت کاغذهای DL که به اندازه‌ی یک سوم کاغذ A4 و در سایز پاکت‌های ملخی‌ به صورت 99 در 210 میلی‌متر هستند و کاغذهای مربعی نیز چاپ کرد.

در انتخاب اندازه کاغذ، توجه به موضوع تراکت و حجم اطلاعاتی که می‌خواهید از این طریق به مخاطب انتقال دهید بسیار مهم است. همچنین بهتر است اندازه‌ی کاغذ شما طوری باشد که به راحتی توسط مخاطب نگهداری شود؛ و با یک تای ساده در جیب یا کیف او قرار بگیرد.

 

تراکت خدمات پس از فروش خودرو

 

جنس کاغذ تراکت

 

قبل از این درباره انواع کاغذ صحبت کردیم. کاغذ تراکت به طور معمول از دو جنس کاغذ تحریر یا گلاسه انتخاب می‌شود. کاغذهای تحریر همان کاغذهای معمولی هستند که برای نوشتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاغذهای گلاسه نیز آن دسته از کاغذهای براقی هستند که احتمالا آن‌ها را در پوسترها و برگه‌های تبلیغاتی مهم دیده‌اید.

در این بین، معمولا انتخاب بین این دو نوع جنس کاغذ بیش از هر چیز به میزان بودجه شما بستگی دارد. گرچه شکی در این موضوع نیست که یک تراکت با کاغذ گلاسه از کیفیت، زیبایی و جذابیت بیشتری برخوردار است.

تفاوت اساسی کاغذ تحریر و گلاسه، در متخلخل بودن کاغذ تحریر و نفوذناپذیری کاغذ گلاسه در برابر رنگ است. این موضوع به راحتی با نگاه کردن و دست کشیدن روی کاغذ نیز مشخص می‌شود. کاغذ تحریر، بر خلاف گلاسه دارای جنسی زبرتر و نوعی بافت است. همچنین رنگ دستگاه چاپ در آن نفوذ می‌کند. در نتیجه تصاویر روی آن مات و کدر بوده و به براقی کاغذ گلاسه نیستند.

در مقابل، کاغذ گلاسه سطحی صاف و براق دارد که رنگ به‌جای نفوذ در آن روی آن می‌نشیند. بدین ترتیب نتیجه‌ی نهایی کار شفاف‌تر، درخشان‌تر و زیباتر جلوه می‌کند.

 

 

گرماژ تراکت

 

درمورد کاغذ، گرماژ (وزن) یک روش محاسبه کلی دارد. به عنوان مثال وقتی می‌گوییم کاغذ تحریر 70 گرم است؛ یعنی هر کاغذ تحریر 100 در 100 سانتی‌متری، 70 گرم وزن دارد. طبیعی است که هرچقدر گرماژ کاغذ مدنظر شما بیشتر باشد، آن کاغذ ضخیم‌تر و البته گران‌تر است. کاغذهای تحریر موجود در بازار به‌طور معمول 70، 80 و 100 گرمی هستند. هرچند گرماژهای متنوع دیگری نیز در همین حدود وجود دارد. همچنین کاغذهای گلاسه موجود در بازار به طور معمول 200 و 250 گرمی هستند؛ البته در این مورد هم تنوع بیشتری وجود داشته و از نمونه‌های 80 تا 350 گرمی می‌توان بهره برد. در نهایت دقت کنید که کاغذهای گلاسه به صورت براق یا مات و یک رو یا دو رو ارائه می‌شوند.

 

برای مشاهده نمونه تراکت های تولید شده در مجموعه الوچاپ، روی این لینک کلیک کنید.

 

 

روکش تراکت

 

برای بسیاری از محصولات چاپی از روکش استفاده می‌شود. جالب است بدانید که برای جذابیت و محافظت بیشتر تراکت نیز می‌توان از روکش‌های مخصوص بهره برد. یکی از بهترین روکش‌ها برای تراکت، روکش سلفون است. این روکش، در انواع سلفون مخملی، مات و براق مورد استفاده قرار گرفته و استحکام و دوام تراکت را بالا می‌برد.

 

تراکت تبلیغاتی داروخانه ای برای محصولات مادر و کودک

 

طراحی متناسب با کسب‌وکار

 

اگر همه موارد بالا را قبل از چاپ تراکت در نظر گرفته‌اید، خوب است که کار خود را با داشتن یک طرح حرفه‌ای تکمیل کنید. یک طراحی منحصر به فرد کمک می‌کند تا پیشنهاد شما به بهترین وجه در اختیار مشتری قرار گیرد. تاکید بر اصول تولید محتوا، رنگ‌بندی متناسب با لوگو و نوع کسب وکار، استفاده از تصاویر جذاب مرتبط با کسب و کار و تبلیغات، با در نظر گرفتن مخاطب هدف تراکت، از جمله موارد بسیار مهم در ارائه یک تراکت جذاب و حرفه‌ای خواهند بود.

 

 

نکته آخر

 

جلب نظر مخاطب به وسیله‌ی استفاده از طرح‌های گرافیکی زیبا از موارد مهم در طراحی تراکت‌ها است. هنگامی که صحبت از تراکت می‌شود، اولین موضوعی که باید به آن توجه کنیم جلب نظر مخاطب است. تراکت باید به گونه‌ای طراحی شود که مخاطب را به سمت کسب وکار مورد نظر سوق دهد. باید از محتوای مناسبی درون آن‌ها استفاده کرد تا مشتری یا مخاطب را ترغیب به خواندن کند علاوه بر بحث محتوا باید به بحث گرافیکی و طراحی آن نیز توجه بسیار شود. زیرا افراد بیشتر جذب ویژگی‌های بصری می‌شوند تا نوشته‌ها و متن‌ها.  

برای این امر می‌توانید در هنگام چاپ از تصاویر جذاب و مخاطب پسند استفاده کنید و همچنین می‌توان از رنگ‌های چشمگیر در رنگ‌بندی تراکت‌ها استفاده کرد. در مقاله "چطور یک تراکت تبلیغاتی جذاب طراحی کنیم" بیشتر در مورد طراحی تراکت صحبت کرده ایم و برای درک بهتر مطالب این مقاله، مطالعه آن را پیشنهاد می کنیم.