+

پشتیبانی الو چاپ

سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به خرید بعدی اضافه شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به سبد خرید اضافه شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
0
فهرست
×
0
جستجو
سبدخرید 0
کاربر
فهرست

چگونه یک بروشور جذاب طراحی کنیم؟

10 تیر 1400

پیش از این، با مفهوم بروشور، انتظاری که از بروشور داریم و نکات کلی درباره این محصول تبلیغاتی آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم پا را کمی فراتر بگذاریم و نکات حائز اهمیت در طراحی یک بروشور موفق را با هم مرور کنیم.

پیش از هر چیز، دقت داشته باشید که در طول طراحی، جامع بودن و یکپارچگی بروشور حفظ شود. طراحی یکپارچه باعث می‌شود بروشور شما حرفه‌ای‌تر، شیک‌تر و مدرن‌تر باشد. فکر کنید که چگونه هر صفحه در آینده دست‌به‌دست خواهد شد، یک پالت رنگ برای چاپ محصول انتخاب کنید و مطمئن شوید که تصاویری که انتخاب کردید مکمل یکدیگر باشند. صرف کمی وقت برای تکمیل طراحی شما در مرحله اولیه، شما را با سرعت و کیفیت بالاتری به سمت تایید طرح و چاپ گسترده آن و در نهایت سوددهی سوق می‌دهد.

درباره ابزار طراحی بروشور نیز باید گفت طراحی بروشور در بسیاری از شرکت‌ها با نرم افزار ورد انجام می‌شود، اما اگر می‌خواهید به هدف خود برسید حتماً طراحی خود را به یک طراح بروشور خلاق که طراحی بروشور با فتوشاپ یا طراحی بروشور با ایندیزاین انجام می‌دهد بسپارید.

همچنین برای طراحی یک بروشور موفق، حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

 

 

1- قبل از شروع طراحی بروشور هدف را مشخص کنید

 

قبل از هرچیزی با کارفرما یا مشتری خود این موضوع را بررسی کنید که هدف از طراحی بروشور چیست و یا چرا به این بروشور نیاز دارند و این بروشور قرار است چه چیزی را برای سفارش‌دهنده به ارمغان بیاورد؟ سپس به بررسی و ارزیابی نوع فعالیت و خدمات سفارش دهنده بپردازید و آن‌ها را در طراحی مدنظر داشته باشید. همچنین حتما در طراحی سلایق، خواسته‌ها و نوع مخاطبان بروشور را ارزیابی کنید و مدنظر قرار دهید.

 

 

2- در طراحی بروشور خلاقانه عمل کنید

 

اگر در طراحی بروشور محدودیتی ندارید و در اصطلاح دست شما باز است، حتما شکل ساختارهای خلاقانه و اختصاصی را بررسی کنید. برای مثال می‌توانید برای یک شرکت ساختمانی از برش‌های خاص برای نمایش نوع فعالیت شرکت استفاده کنید.

 

چاپ بروشور سه لتی

 

3- در طراحی بروشور ریتم داشته باشید

 

همیشه در طراحی‌های خود، ریتم را حفظ کنید و سعی کنید در طراحی بروشور همه عناصر یکپارچه و مرتبط با هم باشند تا مخاطب را فقط بر روی موضوع اصلی متمرکز کند.

 

 

4- نام برند و لوگو را در جایگاه درست قرار دهید

 

لوگو و نام برند از موارد مهمی است که در بروشور درج می‌شود، اما نوع قرارگیری لوگو در بروشورها می‌تواند متفاوت باشد. در این مورد نکات پایه‌ای وجود دارد که بهتر است رعایت شود.

در طراحی بروشور حتما جایگاه مشخص و مناسبی را برای قرار دادن لوگو در نظر بگیرید، در عین حال از تکرار بی مورد لوگو در طرح اجتناب کنید. به عنوان مثال در بروشورهای تک برگی سه لت، قراردادن لوگو تنها در لت رو و پشتی بروشور کافی است، اما در نظر داشته باشید با توجه به هدف بروشور این مورد می تواند متفاوت باشد.

 

 

5- از تصاویر مناسب در طراحی بروشور استفاده کنید

 

استفاده از تصاویر مناسب در طراحی بروشور بسیار اهمیت دارد و به عنوان یکی از مهمترین عوامل جذب کننده، باید به آن توجه ویژه‌ای شود. برای طراحی بروشور می‌توانید از تصاویر مستقیم یا غیرمستقیم استفاده کنید اما توجه داشته باشید باید از تصاویر با کیفیت بالا و ترجیحاً اختصاصی استفاده کنید.

همان طور که گفته شد عکس‌ها به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

 

  • دسته‌ی اول (تصاویر مستقیم) عکس‌های اصلی خدمات یا محصولات که تمرکز اصلی روی این تصاویر است.
  • دسته دوم (تصاویر غیر مستقیم) تصاویر کمکی هستند که در کنار تصاویر اصلی استفاده می‌شوند. این تصاویر می توانند تصاویر مرتبط یا غیر مرتبطی باشند که برای توصیف تصاویر اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

اندازه تصاویر

 

 اندازه تصاویر در بروشور بسته به سه عامل تعیین می‌شود :

 

  •  اهمیت تصویر
  • کیفیت تصویر
  • وسعت سطحی که لازم است پوشیده شود

 

کیفیت عکس‌های مورد استفاده در بروشور نکته مهمی است که باید در طراحی در نظر گرفته شود. مخاطبان معمولا در مرحله اول با دیدن عکس‌های جذاب و رنگ‌های چشم نواز اقدام به برداشتن بروشور و ورق زدن آن می‌کنند. بروشوری سراسر متن و نوشته و بدون عکس و تصویر احتمالا در جذب مخاطب چندان موفق نخواهد بود. البته شاید در مواردی اجرای این نکته در مورد برخی محصولات مانند داروها چندان امکان‌پذیر نباشد.

 

بروشور چند لتی

 

6- متن‌ها را سازماندهی کنید

 

  • تا آنجا که امکان دارد از جملات کوتاه و مختصر و البته ضروری استفاده کنید و در صورت امکان جملات خیلی بلند و کسل‌کننده را با هماهنگی سفارش‌دهنده کوتاه کنید.
  • از چند فونت محدود برای طراحی بروشور خود استفاده کنید، این تعداد می تواند به حداکثر 2 یا 3 فونت محدود شود.
  • از ضخامت‌ و ابعاد یکسان برای تیترها استفاده کنید و فقط برای یک یا دو مورد تیتر مهم از ضخامت و ابعاد بزرگ استفاده کنید. این تیتر می تواند تیتر روی جلد یا جمله ای مهم در بخش داخلی بروشور باشد.

 

 

7- از آیکن‌ها و ریزنقش‌ها در طراحی بروشور استفاده کنید

 

اگر استفاده از آیکن‌ها و عناصر ریز نقش گرافیکی در برنامه‌ریزی طراحی شما جایگاهی دارد حتماً از آن ها بهره بگیرید. این عناصر می‌توانند به کار شما شخصیت و پویایی ویژه‌ای ببخشند.

 

 

8- از تکنیک‌های چاپی بهره بگیرید

 

اگر با تکنیک‌ها و روش‌های چاپی آشنا باشید می‌توانید با آن ها جذابیت کار خود را چندین برابر کنید. برای مثال می‌توانید از تکنیک‌های طلاکوب و نقره کوب؛ چاپ رنگ‌های اسپات؛ انواع روکش‌های برجسته، براق و...؛ کاغذهای خاص و موارد دیگر بهره ببرید.

ضمنا برای آماده‌سازی بروشور جهت چاپ، نکات زیر را در نظر بگیرید:

 

نسبت به سایز و تعداد لت‌هایی که برای یک بروشور ترسیم می‌شود، باید در نرم افزار طراحی (عموما فوتوشاپ یا ایندیزاین) خطوط و لاین راهنما گذاشته و بر روی هر لت، طراحی مورد نظر انجام شود. به طور مثال برای طراحی بروشور در سایز A4  که دارای دو خط تا و 3 لت است، باید 29٫7 را بر 3 تقسیم کرده و هر لت حدوده 9٫5 سانتی متر را با یک خط راهنما از هم جدا کرده و بر روی هر لت طراحی مورد نظر را انجام دهید. در آخر، از کار خود یک نمونه پرینت گرفته و صفحات را تا کرده و روی هم قرار دهید تا مطمئن شوید همه چیز سر جای خودش قرار گرفته است.

پیشنهاد می‌شود برای بروشور حتماً از روکش سلفون استفاده شود چون به وسیله دستگاه، خط تا می‌خورد. روکش سلفون باعث می شود اثر ترک روی بروشور مشاهده نشود.

 

بروشور خشتی

 

چک لیست طراحی بروشور

 

به طور خلاصه، به شما توصیه می‌کنیم در هنگام شروع طراحی بروشور، فهرست زیر را کنار دستتان قرار دهید و توجه کنید موارد این فهرست در طراحی‌تان لحاظ شود:

 

حین طراحی بروشور در نظر گرفتن نکات زیر به شما کمک زیادی می کند:

 

  • طراح باید خود را در جایگاه مخاطب قرار دهد.
  • اهمیت اطلاعات بسیار بالا بوده و باید به ترتیب اهمیت دسته‌بندی شوند.
  • اطلاعات باید روان نوشته شود.
  • انتخاب نوع طراحی و جنس كاغذ چاپي در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند.
  • در انتخاب کاغذ بروشور، انعطاف لازم جهت تا خوردن باید در نظر گرفته شود.
  • جا نمايي لوگو يا آرم، استفاده از رنگ سازماني، حفظ تنوع در طراحي صفحات بروشور از جمله اصول طراحي بروشور به حساب مي‌آيد.
  • تا حد امكان مختصر و مفيد توضيح دهيد چراکه طول و تفسير نوشته ها و توضيحات مخاطب را از مطالعه بروشور دلسرد مي كند.

 

تصمیم گیری های مرتبط با مخاطب:

 

  • در این بروشور پیام چیست؟
  • هدف از طراحی بروشور چیست؟
  • مخاطب مورد خطاب کیست؟ یک یا چند نفر یا گروه مختلف هستند؟
  • مخاطب ما چگونه محصول را استفاده می‌کند؟
  • مخاطب باید چه اطلاعاتی را بعد از دیدن این بروشور به دست بیاورد؟
  • آیا متن آگهی توسط مجری تبلیغات نوشته می‌شود؟

 

 

تصمیم گیری های مرتبط با طراحی و چاپ:

 

  • باید رنگ‌ها و صفحات و اطلاعات دارای همخوانی با هم باشند.
  • هر لت کنار هم باید دارای شکل متناسب باشد.
  • باید عکس و متن هر دو به یک نسبت مشخص و موزون در صفحه به کار رفته باشند.
  • هر دو صفحه در کنار هم باید گویای توازنی عالی باشند.
  • در بروشورها بیشتر از کاتالوگ ها از نقشه‌ها و المان‌ها برای معرفی هرچه بهتر کالا و خدمات استفاده می‌شود.
  • صفحاتي كه به صورت جلد بروشور قرار مي‌گيرند، ترجيحاً بايد داراي هارموني رنگ و فرم باشند.
  • در آخر، همچون كليه فعاليت‌هاي حوزه طراحي گرافيكي، خلاقيت را فراموش نكنيد.