سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
فهرست
×
0
جستجو
سبدخرید
کاربر
فهرست

از چه فونت‌هایی برای طراحی محصولات تبلیغاتی استفاده کنیم؟

13 شهریور 1400

 

یکی از پارامترهای تاثیرگذار در میزان جذابیت و چشم‌نواز بودن محصولات تبلیغاتی شما، فونت بکار رفته در آنهاست. علاوه بر انتخاب دقیق رنگ جهت خوانایی بهتر، طراحی مناسب چینش متن و فاصله بین خطوط، خود فونت هم در کلیت کار شما تاثیر دارد. یک طراحی جذاب و خاص ممکن است با استفاده از یک فونت اشتباه، محصول تبلیغی شما را از کیفیت بیندازد، در حالی که یک فونت خوب و مناسب می‌تواند یک کارت ویزیت یا کاتالوگ ساده را به یک محصول خاص و زیبا تبدیل کند.

در ادامه، به تفکیک فونت‌های مناسب هر یک از محصولات تبلیغاتی را با هم مرور می‌کنیم:

 

 

کارت ویزیت

 

کارت ویزیت از کوچکترین ابزارهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی کسب و کارها به حساب می‌آید. در نتیجه احتمال دست به دست شدن آن زیاد است. پس باید در هرچه جذاب‌تر و ماندگارتر کردن آن در ذهن مخاطبان کوشید.

معمولا برای طراحی یک کارت ویزیت رسمی که عموما توسط مدیران شرکت‌ها یا خود شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند، از فونت‌های استاندارد استفاده می‌شود. فونت‌های سری B یا MJ در میان فونت‌های فارسی، بیشتر از سایر فونت‌ها این قابلیت را برای طراحان فراهم می‌کنند.

مثلا یکی از فونت‌های پرکاربرد در این زمینه، فونت B Yekan است که همزمان فونتی استاندارد محسوب شده و تا حدودی جلوه فانتزی خوبی هم به متن شما می‌دهد.

اما برخی ترجیح می‌دهند کارت ویزیت‌های خاص‌تر و فانتزی‌تری طراحی کنند. برای طراحی چنین کارت‌هایی، می‌توان از فونت‌های «سن سریف» استفاده کرد.

همچنین بکاربردن فونت‌های دستنویس (اسکریپت) هم حس شخصی‌سازی بیشتری به کارت ویزیت شما می‌دهد.

ضمنا باید توجه داشت در صورتی که کارت ویزیت شما از چند خط متن متفاوت تشکیل شده، تناسب بین اندازه فونت و جنس فونت‌ها باید به خوبی رعایت شود.

 

 

بروشور و کاتالوگ

 

در طراحی بروشورها و کاتالوگ‌ها، انتخاب فونت اهمیت بسزایی دارد؛ چرا که نسبت به سایر محصولات تبلیغاتی، میزان بیشتری محتوا را در خود جای می‌دهند. معمولا برای متن‌ها از فونت‌های رسمی نظیر B yekan، Iran Sans یا B zar استفاده می‌شود.

اما برای عنوان‌ها یا صفحات ابتدا و انتها می‌توان خلاقیت بیشتری به خرج داد. مثلا استفاده از فونت‌های گرافیکی اگرچه خوانایی کمتری دارند، ولی در مجموع جذابیت بیشتری برای مخاطبان ایجاد می‌کنند و باعث جلوگیری از خستگی چشم هنگام خواندن متن می‌شوند.

همچنین می‌توان متناسب با کسب و کار مورد اشاره در بروشور، عنوان‌های آن را با فونت‌های تزئینی خاص طراحی کرد. در حالت کلی، فونت‌هایی مثل B titr، Ordibehesht، لاله زار، کازابلانکا و Aban برای عنوان‌ها مناسبند.

بعضی از کاتالوگ‌ها و بروشورها مخصوص کودکان طراحی می‌شوند. در این نوع کاتالوگ‌ها می‌توان از فونت‌ها با اندازه‌های متفاوت و چینش نامنظم استفاده کرد تا از ویژگی بازی ذهنی بهره ببریم. برخی دیگر از این محصولات ویژه سالمندان هستند. در این حالت، باید مطالب تا حد امکان کوتاه، فونت‌ها دقیق و مناسب و تیترها تا حدی گویا باشد که بتوان از آن، به کلیت مطلب پی برد. توجه داشته باشید اکثر افراد در سنین بالا از عینک استفاده می‌کنند، پس باید این مورد را نیز در انتخاب فونت‌ها لحاظ کرد.

علاوه بر این، باید به ضخامت فونت‌ها و فاصله کلمات نیز توجه داشت. متن‌ها نه باید با فاصله زیاد چیده شوند، و نه خیلی چسبیده به هم باشند. چون در هر دو حالت، خواندن آن سخت شده و مخاطب را زودتر زده می‌کنند.

نکته دیگری که باید در طراحی محتوای کاتالوگ و بروشور لحاظ کرد، رنگ فونت است. فونت باید با رنگ زمینه کنتراست کافی داشته باشد تا قابل خواندن باشد. همچنین استفاده از رنگ‌هایی مانند قرمز یا سبز روشن که چشم را خسته می‌کنند، حتی روی زمینه تیره نیز توصیه نمی‌شود.

در ضمن، معمولا برای طراحی یک کاتالوگ یا بروشور، اندازه فونت نباید کمتر از 6 باشد و این اندازه، متناسب با جنس فونت، تا 12 نیز قابل تغییر است.

 

در مجموع، تنوع فونت‌های بکاررفته در متن و عنوان محصولات تبلیغاتی، به نوع کسب و کار، هدف محصول تبلیغاتی و سایر پارامترهای طراحی بستگی دارد. در ادامه، چند فونت که از محبوبیت بیشتری برخوردارند و در طراحی محصولات تبلیغاتی بیشتر استفاده می‌شوند را با هم مرور می‌کنیم:

 

 

فونت Lalezar

 

این فونت در دسته فونت های فانتزی قرار می گیرد . برای کارهای مربوط به سرگرمی مناسب است.

 

فونت لاله زار

 

فونت B Titr

 

یکی از فونت‌های پرکاربرد متون فارسی که عموما در نوشتن تیترها استفاده می‌شود. ضخامت بیشتر و رسمی بودن آن، این فونت را برای استفاده در عنوان متن‌ها مناسب می‌کند.

 

فونت تیتر

 

فونت B nazanin

 

یکی دیگر از فونت‌های پرکاربرد فارسی که نوع بولد آن برای تیتر و معمولی آن برای متن مناسب است. خوانایی بالای B nazanin یکی از ویژگی‌های مهم آن است که برای نگارش متن‌ها جذابش می‌کند.

 

فونت نازنین

 

فونت Ordibehesht

 

فونت ادریبهشت یکی از فونت های سنگین و زیبا است که می توانید در تراکت ها و بروشور ها به راحتی از آن استفاده کنید.

 

فونت اردیبهشت

 

 

فونت B zar

 

فونت دیگری شبیه به B nazanin اما با کشیدگی و غیررسمی بودن بیشتر. این فونت تا حدودی به فونت‌های عربی نیز شباهت دارد. شکل بولد B zar تا حدودی با نوع Regular آن متفاوت است.

 

فونت زر

 

فونت B Yekan

 

یکی دیگر از فونت‌های پرکاربرد سری B که نسبت به فونت‌های قبلی، فانتزی‌تر است. اگرچه معمولا برای متن‌های رسمی خیلی از این فونت استفاده نمی‌شود، ولی برای متون روزمره و تبلیغاتی می‌تواند جذاب و کاربردی باشد.

 

فونت یکان

 

فونت Iran Sans

 

فونتی که در چند سال اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده. Iran sans فرمت‌های مختلفی دارد و در میان فونت‌های سری B به B Yekan شبیه است. استفاده از این فونت که امروزه بسیار رایج شده، به محتوای تبلیغاتی ظاهر ویژه‌ای می‌بخشد.

 

فونت ایران سنس

 

فونت IranNastaliq

 

همانطور که از اسمش پیداست، فونت نستعلیق فانتزی و تا حدودی غیررسمی است. استفاده از فونت نستعلیق که توسط شورای عالی اطلاع رسانی طراحی شده، در طراحی کارت ویزیت‌های شخصی و خاص کاربرد دارد. لازم به ذکر است نسخه‌های قبلی این فونت دچار ایراداتی در ایجاد فاصله بین حروف بود که در نسخه‌های جدیدتر رفع شده، پس ترجیحا نسخه‌های آخر این فونت را دانلود و استفاده کنید.

 

فونت ایران نستعلیق

 

فونت Dast nevis

 

انواع فونت دستنویس امروز در دسترس همگان است. فونت دستنویس برای تبلیغات شخصی‌تر یا ایجاد حس خودمانی‌تر در مخاطب کاربرد دارد و از انواع آن می‌توان برای طراحی تبلیغات محیطی مانند بنر و پوستر نیز بهره برد.

 

فونت دست نویس

 

فونت Molsaq

 

این فونت جذاب عربی رایگان با خطوط منحنی و زیبایش در سال های اخیر طرفداران زیادی بین طراحان ایرانی پیدا کرده است.

 

فونت ملصق

 

در این مقاله تنها تعدادی از فونت های مناسب برای محصولات چاپی معرفی شده اند. در مقاله های آتی به معرفی فونت های دیگر خواهیم پراخت.