+

پشتیبانی الو چاپ

سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به خرید بعدی اضافه شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به سبد خرید اضافه شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
0
فهرست
×
0
جستجو
سبدخرید 0
کاربر
فهرست

محتوای تبلیغاتی در تراکت و بروشور چه باید باشد؟

20 شهریور 1400

 

با وجود گسترش تبلیغات مجازی و الکترونیکی، تراکت‌ها و بروشورها همچنان جزو تبلیغات محیطی پرطرفدار به شمار می‌روند. نحوه طراحی، جذابیت بصری و فونت تراکت و بروشور را پیش از این با هم بررسی کردیم. اما استفاده از چه متن‌هایی توجه مخاطبان را بیشتر جلب می‌کنند و ماندگاری ذهنی بیشتری دارند؟

اولین و مهمترین نکته در طراحی متن برای انواع تراکت و بروشور این است که متن باید متناسب با کسب و کار هدف تدوین شود. علاوه بر آن، باید هدفی که تراکت یا بروشور دنبال می‌کند را هم به سریعترین و جذابترین شکل به مخاطبان انتقال دهیم.

 

 

متن تراکت

 

تراکت‌ها معمولاً یک برگه کاغذ رنگی هستند که از پشت و روی آنها برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات استفاده می‌شود. البته گاهی صاحبان کسب و کارها ترجیح می‌دهند پشت و روی یک تراکت مشابه هم باشد تا از دو جهت قابلیت خوانده شدن داشته باشد.

هدف از انتشار تراکت، اطلاع رسانی درباره شروع به کار یک کسب و کار جدید، ارائه یک خدمت جدید توسط کسب و کارهای موجود یا یادآوری خدمات یک کسب و کار به مشتریان (عموماً ساکن در محله‌های نزدیک به آن کسب و کار) است. البته برای دستیابی به تمام این اهداف می‌توان یک متن واحد را تدارک دید که هم معرفی و یادآوری را در بر بگیرد و هم گوشه‌ای از خدمات آن کسب و کار را به مشتریان بالقوه معرفی کند. در مورد طراحی تراکت حرفه ای در مقاله ای دیگر به طور کامل صحبت کرده ایم. در ادامه، چند نمونه از متن‌های رایج در تراکت‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

 

بروشور سه لت

 

تراکت سوپرمارکت

 

سوپرمارکت‌ها تنوع و گستردگی زیادی دارند و تقریبا در تمام خیابان‌ها یافت می‌شوند. از این رو، در چاپ تراکت باید به مزیت رقابتی سوپرمارکت مورد بحث، اشاره کرد. مزیت‌هایی مانند دلیوری، خدمات رسانی 24 ساعته، سفارش‌گیری تلفنی یا آنلاین. مثلا یک نمونه از تبلیغاتی که می‌توان برای یک سوپرمارکت استفاده کرد این است:

 

سوپرمارکت .... (نام سوپرمارکت) (بعنوان تیتر و با فونت درشت اجرا می شود)

سوپرمارکت . افتخار دارد که به صورت شبانه روزی و همچنین در ایام تعطیل با ارائه ی محصولات با قیمت مناسب، نیازهای کلیه شهروندان گرامی را تأمین نماید. رضایت مشتریان ما نشانه ی کیفیت خدمات ما است.
نشانی: ………………..  تلفن: ......................

 

در این تبلیغ، به شبانه‌روزی بودن و کار در روزهای تعطیل اشاره شده؛ همچنین از زیاده‌گویی و توضیحات اضافه نیز پرهیز شده که برای انتقال راحت‌تر مفهوم و برقراری ارتباط مؤثرتر با مخاطب، اهمیت دارد.

 

یکی دیگر از کاربردهای تراکت، آشنایی مشتریان با طرح‌های فصلی و تخفیفی است که جذابیت خاص خود را دارد. این نوع تبلیغات بیشتر توسط فروشندگان البسه و کیف و کفش به کار می‌رود که در آخر هر فصل تصمیم دارند انبار خود را تخلیه کنند و اجناس جدید را برای فروش بیاورند. مثلاً:

 

تخفیف ویژه فروشگاه ...  به مناسبت ...

به اطلاع کلیه همشریان گرامی می رساند فروشگاه . در نظر دارد به مناسبت ... همه اجناس خود را با تخفیف ...  درصدی عرضه کند. برای بهره مندی از این تخفیف های استثنایی فقط روز فرصت دارید.

 

در چنین تبلیغاتی، درج کلمات کلیدی مانند «تخفیف» یا «فروش ویژه» به همراه علامت «درصد» المان قابل توجه و مهمی است که باید با فونت درشت اجرا شود. همچنین می‌توان چند نمونه از اجناس را برای اطلاع بیشتر مشتریان یا یادآوری نیاز آنها نام برد.

 

 

نکات دیگری که در طراحی تراکت می‌تواند به شما کمک کند:

 

1- استفاده از جملات هیجان‌انگیز و مثبت: استفاده از جملات منفی مطلقاً توصیه نمی‌شود. اگر مجبور به استفاده از چنین جملاتی در تراکت خود هستید، سعی کنید جمله را جوری بیان کنید که تأکید بر مزیت‌ها و نقاط مثبت باشد.

2- کلمات کلیدی را درشت بنویسید تا در نگاه اول، کلیتی از اطلاعات مورد نیاز را به مشتریان ارائه دهد.

3- ترجیحاً از عکسی ساده و متناسب با متن استفاده کنید.

4- تنوع در تعداد فونت‌ها نباید بیش از حد باشد. هدف از تراکت، انتقال مفهوم به سریعترین شکل ممکن است و تعدد فونت، مخاطب را گیج می‌کند.

5- لحن خود را متناسب با میزان صمیمیتی که انتظار ایجادش را دارید، و همچنین متناسب با پیام و البته کسب و کار تعیین کنید و در طول متن، لحن را حتی الامکان تغییر ندهید.

6- مهمترین عامل در تبلیغات، انتقال احساس صداقت به مشتری است. اعتمادسازی را از همین کلمات و جملات کوتاه آغاز کنید.

 

متن تراکت تبلیغاتی

 

متن بروشور

 

برخلاف تراکت‌ها که تک برگی هستند، بروشورها دفترچه‌هایی هستند که پتانسیل بیشتری برای ارائه اطلاعات به مشتری دارند. از بروشور معمولاً برای معرفی خدمات یا محصولات مختلف (مثل سالن‌های زیبایی یا رستوران‌ها)، معرفی شعب مختلف یک فروشگاه یا کسب و کار و یا دادن اطلاعات ابتدایی یا جذاب درباره صنعت موردنظر به مردم استفاده می‌شود. در مورد اصول طراحی بروشور نیز در چند مقاله به طور کامل صحبت کرده ایم.

بروشورها از چند نظر، امکاناتی را برای کسب و کارها فراهم می‌کنند که در تراکت وجود ندارد:

1- بروشور فضای بیشتری دارد، پس می‌توان از تصاویر و گرافیک‌های متنوعی در صفحات مختلفش استفاده کرد که انتقال مفاهیم استفاده شده در متن را تسهیل می‌کنند.

2- به دلیل فضای بیشتر، محتوای جامع‌تری می‌توان در بروشور گنجاند و به جزئیات بیشتری پرداخت.

3- تراکت صرفاً به شکل یک ابزار تبلیغاتی دیده می‌شود، اما بروشورها از آنجا که به شکل کتابچه هستند، گاهی برای گذران وقت گزینه مناسبی محسوب می‌شوند و در صورت داشتن اطلاعات جذاب و نکات بیادماندنی، در ذهن مخاطب درج خواهند شد.

4- در چاپ بروشورها معمولاً از کاغذهای با کیفیت بالاتر نسبت به تراکت استفاده می‌شود؛ در نتیجه شکیل‌تر است و کلاس کاری بالاتری دارد.

برای جا افتادن بیشتر تفاوت‌های بین تراکت و بروشور، مثال رستوران زنجیره‌ای را با هم بررسی می‌کنیم.

 

 

تراکت برای رستوران

 

اگر بخواهیم تبلیغ یک رستوران زنجیره‌ای را با استفاده از تراکت انجام دهیم، به یک محدودیت بزرگ بر می‌خوریم. همان طور که قبلا گفتیم، تراکت باید در کوتاه ترین و ساده‌ترین شکل مفهوم خود را انتقال دهد. پس فقط یک یا نهایتاً دو ویژگی از کسب و کار را می‌توان در تراکت گنجاند و به عنوان مزیت لحاظ کرد.

مثلاً می‌توانیم انتخاب کنیم که به زنجیره‌ای بودن رستوران‌هایمان اشاره کنیم، درباره قیمت مناسب اطلاع رسانی کنیم یا کیفیت آماده سازی را برای مخاطب شرح دهیم. اما مشخصاً درج هر سه این موارد در تراکت معقول به نظر نمی‌رسد.

 

تراکت تبلیغاتی داروخانه

 

بروشور رستوران

 

حالا فرض می‌کنیم برای همان رستوران‌های زنجیره‌ای، قصد داریم ابزار بروشور را به کار ببریم. بروشور این قابلیت را به ما می‌دهد که ویژگی‌های مختلف محصول را برای مخاطب شرح دهیم و هر کدام از این ویژگی‌ها را با طرحی جذاب همراه کنیم. تعدد صفحات بروشور به ما کمک می‌کند درباره تفاوت رستوران زنجیره‌ای‌مان با سایر رقبا توضیحاتی ارائه کنیم، اطلاعات شعب مختلف را مرور کنیم، به تاریخچه رستوران بپردازیم، نحوه آماده سازی را به همراه عکس‌هایی از آشپزخانه‌ها به مخاطب نشان دهیم و حتی شرح مختصری از منو یا قیمت‌ها داشته باشیم. از طرفی، می‌توان صفحاتی را به درج اطلاعات کلی علمی درباره کالری یا ویتامین‌های موجود در مواد غذایی نیز اختصاص داد که برای بسیاری، موضوع جذابی به حساب می‌آید.

در واقع می‌توان بروشور را به صورت کتابچه‌ای شامل موارد متنوع مرتبط با رستوران و غذا در نظر گرفت که در نهایت، دانشنامه رستوران ما به حساب می‌آید.

 

بروشور دو لت باشگاه بدنسازی

 

جمع بندی

 

با وجود این که تراکت و بروشور، هر دو ابزارهایی برای تبلیغ و اطلاع رسانی به حساب می‌آیند، تفاوت‌های ساختاری عمیقی از لحاظ محتوا دارند که هنگام تدوین محتوای هر کدام، باید درنظر گرفت. از لحاظ هزینه نیز مشخصاً تراکت با هزینه بسیار کمتری قابل دستیابی است، اما پرستیژ و گستردگی محتوا در بروشور، آن را به ابزاری جذاب برای صاحبان کسب و کار بدل می‌کند.