+

پشتیبانی الو چاپ

سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به خرید بعدی اضافه شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به سبد خرید اضافه شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
0
فهرست
×
0
جستجو
سبدخرید 0
کاربر
فهرست

طراحی یک کارت ویزیت خلاقانه؛ از روی کلیشه‌ها بپرید!

28 شهریور 1400

 

اگرچه تبلیغات امروزی و معرفی نوین کسب و کارها به سمت حذف کاغذ پیش می‌روند، اما کارت ویزیت همچنان یکی از اصلی‌ترین معرف‌های کسب و کارها به شمار می‌رود. اگر شما کارت ویزیت درخوری برای ارائه به مشتریان یا همکاران بالقوه ندارید، دارید یک فرصت کلیدی بازاریابی را از دست می‌دهید.

با این حال، کارت‌های ویزیت برای کسب و کارهای مختلف، یکسان طراحی نشده‌اند. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر کسب و کار کوچکی می‌تواند با قیمتی بسیار کم –شاید حتی به اندازه یک وعده غذا- تعدادی کارت ویزیت برای کسب و کار خود تولید کند. اما طراحی منحصربه‌فرد این کارت‌ها (شامل نقش‌های خاص یا استفاده از رنگ‌های بخصوص) می‌توانند به دیده شدن کارت ویزیت شما کمک کنند.

بسیاری از کارت‌های ویزیت به شدت ضعیف و معمولی طراحی می‌شوند. این مورد، برای شما یک چالش و یک شانس به وجود می‌آورد: برای جدا شدن از آنها نیاز به یک طراحی چشم‌نواز و متفاوت دارید و این به شما کمک می‌کنند که خود را از سایرین متمایز کنید.

اگر بتوانید کارت خود را خاص طراحی کنید، به شکلی که لمس آن هم احساس خوشایندی به گیرنده‌اش بدهد، موفق شده‌اید. یک کارت موثر طراحی کنید، و پیش از اینکه حتی مشتریان با محتوای کار شما آشنا شوند از رقبا پیشی بگیرید.

در ادامه، به 10 نکته خاص در طراحی یک کارت ویزیت موثر و خلاقانه اشاره می‌کنیم:

 

 

1- قواعد اولیه طراحی را فراموش نکنید

 

شاید این مساله واضح به نظر برسد، اما باید به یاد داشته باشیم که کارت ویزیت هم مانند سایر موارد این چنینی، یک محصول چاپی است. به همین خاطر، قواعد طراحی چاپی باید در آن رعایت شود. قواعدی از قبیل:

* فاصله حداقل 5 میلی‌متری طرح از لبه‌های برش

* کار با کیفیت 300dpi برای دستیابی به کیفیت خوب

* اطمینان از یافتن فونت و اندازه مناسب کلمات برای تایپوگرافی بهتر

* طراحی در حالت CMYK مگر در شرایطی که با پرینتر با رنگ‌های نقطه‌ای کار می‌کنید

بسیاری از طراحان همچنین از پس‌زمینه چهارخانه gridline نرم‌افزارهای طراحی استفاده می‌کنند تا از ترتیب و تناسب صحیح محتویات کارت مطمئن شوند.

 

2- در محدوده امکاناتتان خلاقیت به خرج دهید

 

تعدادی سایز استاندارد برای کارت‌های ویزیت وجود دارد که به منطقه جغرافیایی طراحی کارت‌ها وابسته است. (به این دلیل که اندازه کیف پول در بسیاری از کشورها تا حدی با هم متفاوت است) ابعاد یک کارت ویزیت معمولی 55×85 میلی‌متر است، گرچه سایزهای متنوع دیگری هم برای طراحی به چشم می‌خورد.

با وجود این محدودیت در فضا، همچنان می‌توان خلاقیت به خرج داد. با فهرست کردن اطلاعات ضروری شروع کنید که معمولا شامل اسم، شماره تلفن، آدرس ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی است؛ سپس کار خود را با طراحی و چینش خلاقانه این اطلاعات در محیط کارت ادامه دهید.

ضمنا فراموش نکنید فضای خالی به میزان کافی در سطح کارت شما وجود داشته باشد که مطالعه اطلاعات را برای مخاطبان ساده کند.

 

3- از اشتباهات رایج بپرهیزید

 

برخی اشتباهات عمومی در طراحی کارت ویزیت وجود دارند که می‌توان از آنها آگاه شد. مهم‌ترین آنها این است که ابتدا باید از ابعاد کار و توانایی پرینتری که قرار است کار شما را چاپ کند مطمئن شوید. چاپگرها قدرت نفوذ رنگ، میزان دقت رنگ متفاوت و کیفیت چاپ متنوعی دارند. توجه داشته باشید که حین طراحی اطلاعات مربوط به پرینترها را بدانید تا بتوانید متناسب با امکانات چاپی خود طراحی را انجام دهید.

مورد مهم دیگر، پرهیز از کشیدن یک کادر مستطیل شکل در دورتادور کارت است. زیرا احتمال دارد در هنگام برش، این خطوط نسبت به خطوط برش کج دیده شوند که زیبایی کار را از بین می‌برد.

 

4- از المان‌های خاص استفاده کنید

 

یک راه سریع برای تاثیرگذارتر کردن کارت ویزیت، استفاده از المان‌های ویژه است. این المان‌ها شامل روکش‌های فویل، نقاط رنگی فرابنفش و جوهر متالیک هستند و البته هزینه طراحی شما را افزایش می‌دهند. اما شانس شما را برای ارائه یک کارت اثرگذار و به‌یادماندنی به شدت بالا می‌برند.

برای این مورد هم باید از قبل با پرینترها آشنا باشید و امکانات هر دستگاه را بدانید. بنابراین از قبل با مرکزی که چاپ کارت‌های شما را به عهده دارد هماهنگ شوید و گزینه‌هایی که ارائه می‌دهند را بررسی کنید.

 

 

5- داخل فضای کارت برش بزنید

 

یک راه عالی برای خاص شدن کارت شما، استفاده از پروسه برش داخلی برای جدا کردن قسمت‌هایی از کارت است که فضای خالی بجا می‌گذارد. از این برش‌ها می‌تواند برای ایجاد یک فضای خالی داخل کارت، گرد کردن گوشه‌های کارت یا طراحی شکل‌های دلخواه داخل کارت استفاده کرد.

برش‌ها شاید برای پرینتر کار سنگین و پرهزینه‌ای به نظر برسند، اما دستگاه‌های برش یا CNC ها در اینجا به کمک شما می‌آیند و هزینه برش را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

امروز از چند برش و ایده خلاقانه هم‌زمان در طراحی کارت‌ها استفاده می‌شود و حتی در بعضی موارد می‌توان کارت‌ها را به شکل سازه‌های معماری درآورد.

 

6- از جنس‌های غیرمعمول استفاده کنید

 

اکثر کارت‌های ویزیت روی کاغذ مقوایی چاپ می‌شوند. این گزینه از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌ترین است. اما اگر بخواهید کمی خلاقیت به خرج بدهید، می‌توانید کارتتان را روی انواع جنس‌های مختلف مانند پلاستیک‌های شفاف، فلزی یا چوب هم چاپ کنید.

در نظر داشته باشید کارت‌های باید قابل حمل بوده و به راحتی داخل جیب یا کیف جاگذاری شوند. اما با در نظر گرفته این نکته، همچنان می‌توان جنس‌ها و اشکال خلاقانه‌ای برای کارت ویزیت طراحی کرد.

 

7- کارت قابل استفاده طراحی کنید

 

یکی از چالش‌ها درباره کارت‌های کاغذی این است که برخی آنها را به‌عنوان کاغذ چرک‌نویس استفاده می‌کنند، درحالی‌که بقیه به سرعت آنها را دور انداخته یا بازیافت می‌کنند. پس باید ریسک دور انداخته شدن را برای کارت ویزیت به حداقل رساند.

برای کارت‌های ویزیت یک قابلیت اضافه تعبیه کنید که آن را برای استفاده روزمره هم جذاب کند. استفاده‌هایی مانند نگه‌دارنده گیره‌های کاغذ یا گیره مو یا حتی تبدیل کارت ویزیت به یک کاردستی ساده می‌تواند کارت ویزیت را به جای سطل زباله، روی میز کار شما قرار دهد.

 

8- طراحی مخصوص خود را داشته باشید

 

اگر خلاق هستید، حتی‌الامکان کارت ویزیت مخصوص به خود را طراحی کنید. امروزه نمونه‌های اولیه کارت ویزیت در اینترنت فراوان هستند که یک ذهن خلاق و کمی تلاش، می‌تواند آنها را با تغییرات کوچکی تبدیل به یک کارت ویزیت خاص، خلاقانه و به‌یادماندنی کند. طراحی کارت ویزیت شاید کمی زمان‌بر باشد، ولی کاری بسیار جذاب است که خروجی آن می‌تواند شما را بسیار راضی کند.

 

9- کارت‌های قدیمی را بازیابی کنید

 

طراحی کارت‌های ویزیت، کارت‌پستال یا بسته‌بندی‌هایی که قابلیت بازیافت داشته باشند هم به محیط‌زیست کمک می‌کند و هم وجهه خوبی از کسب و کار شما به‌جا می‌گذارد. استفاده از مواد اولیه تجدید پذیر یا حتی بازیافت شده (مثل برخی از انواع کاغذ) می‌تواند شما را به‌عنوان یک برند دوستدار محیط‌ زیست در ذهن مشتریان جا بیندازد. در مقاله انواع کارت ویزیت، به معرفی جنس ها و مدل های مختلف کار پرداخته ایم.

 

 

10- اثری که خلق کرده‌اید را در آخر چند بار بررسی کنید

 

این نکته شامل تمام جزئیاتی می‌شود که در پروسه طراحی از آن عبور می‌کنید. مطمئن شوید قبل از ارسال برای چاپ، کوچک‌ترین جزئیات را هم بررسی کرده‌اید و ایرادی در آنها نمی‌بینید. هیچ چیز بدتر از دریافت کارت‌ها و مشاهده یک ایراد کوچک ولی تاثیرگذار مانند اشتباه تایپی در نام یا آدرس نیست.