سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
فهرست
×
0
جستجو
سبدخرید
کاربر
فهرست

کاتالوگ خوب، ضامن نام برند شماست

30 مرداد 1400

 

قطعا همه شما از کاتالوگ‌ها استفاده کرده‌اید یا حداقل این کاتالوگ‌ها توسط شرکت‌ها یا فروشندگان مختلف به شما داده شده است. کاتالوگ وسیله‌ای بسیار کاربردی، درگیرکننده و آموزنده در زمینه تبلیغات محیطی به حساب می‌آید. در این راه، طراحی صحیح و دقیق کاتالوگ اهمیت بسزایی دارد.

طراحی مناسب و جذاب، باعث ترغیب مخاطبان جهت مطالعه کامل اطلاعات موجود در کاتالوگ می‌شود. در غیر اینصورت، کاتالوگ شما به سرنوشت درصد قابل توجهی از کاتالوگ‌ها دچار می شود، ورود به سطل زباله پیش از خوانده شدن! در مقاله چاپ کاتالوگ چه مزایایی دارد، درباره مزایای این کار صحبت کردیم. در این مقاله به بیان نکات تکمیلی پیرامون کاتالوگ می پردازیم.

بنابراین، مهمترین سوال این است که برای تهیه یک کاتالوگ عالی، چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ شاید بد نباشد پیش از هر چیز، درباره خود کاتالوگ بیشتر بدانیم.

 

 

کاتالوگ چیست؟

 

کاتالوگ‌ها، کتابچه‌هایی عموما چهار تا هشت صفحه‌ای، حاوی اطلاعات جامع و همه فهم درباره محصولات یک شرکت یا یک تولیدکننده خاص هستند. در این کتابچه‌ها، اطلاعات جامعی درباره مشخصات و ویژگی‌های محصولات از قبیل جنس و ابعاد، کاربرد کلی محصولات، ویژگی‌های هر محصول و سایر اطلاعات و خدمات مفید شرکت یا سازمان ارائه‌دهنده محصول یا خدمت گنجانده شده.

از مزایای کاتالوگ می‌توان به امکان چاپ فوری، چاپ در تعداد کم و البته هزینه نه چندان زیاد اشاره کرد.

 

چاپ کاتالوگ خشتی در تعداد کم

 

چطور یک کاتالوگ خاص طراحی کنیم؟

 

در طراحی کاتالوگ، باید سعی کنیم حتی‌الامکان خروجی کار، کاربردی و جالب توجه باشد. کاربردی بودن و ساده فهم بودن از این حیث حائز اهمیت است که هر چه مطالب مندرج در کاتالوگ ساده‌تر بیان شود، تعداد نفرات بیشتری را جذب خود می‌کند و در نتیجه بیشتر دست به دست می‌شود. همچنین جذابیت بصری و کیفی کاتالوگ هم در میزان نشرپذیری آن موثر است.

علاوه بر این، در طراحی کاتالوگ‌ها نکات مختلفی دخیل هستند که باعث می‌شوند کاتالوگ ما خاص‌تر از نمونه‌های مشابه باشند و توجه عده بیشتری را جلب کنند. نتیجه این امر، ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب و افزایش احتمال مراجعه مخاطبان جهت بررسی محصولات و خرید از شرکت ماست.

 

 

اجزای کاتالوگ

 

کاتالوگ‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. این قسمت‌ها شامل جلد رویی، یک رونمایی مختصر از کلیت کاتالوگ (مانند یک عکس یا گرافیک ویژه و جذاب)، صفحه توضیحات، فهرست بخش‌ها و تصاویر، محتوای آموزشی و اطلاع دهنده، فهرست محصولات به همراه توضیحات هر محصول بر اساس حروف الفبا، صفحه انتهایی و طرح پشت جلد است.

معمولا کاتالوگ‌ها به صورت کاملا مقوایی یا گلاسه (که جنس صفحات جلد با صفحات داخلی یکی هستند) و یا با جلد متفاوت از محتوا (جلد گلاسه یا مقوایی و محتوای داخلی کاغذی) تهیه می‌شوند.

 

 

ترتیب محتوایی

 

در طراحی کاتالوگ‌ها، باید به این نکته توجه کرد که با چه نوع مخاطبی سر و کار داریم؟ آیا مخاطب ما تمام صفحات را ورق خواهد زد یا مستقیما به سراغ فهرست محصولات می‌رود؟ مخاطب موردنظر ما، بیشتر به جنس و کیفیت چاپ کاتالوگ توجه می‌کند یا محتوای داخل آن؟ نکاتی از این دست در طراحی کاتالوگ‌ها اهمیت دارد؛ در نتیجه بهتر است در طراحی کاتالوگ، گروه‌های مختلف شرکت از قبیل مدیریت فروش، تیم گرافیکی، مدیران ارشد و حتی مدیران IT دخیل باشند. زیرا کاتالوگ‌ها قرار است بازه مخاطب گسترده‌ای را هدف بگیرد.

 

 

نکاتی که باید در طراحی کاتالوگ رعایت کنیم

 

فونت

 

تنوع فونت و البته استفاده از سایزهای مختلف نوشته می‌تواند بر نظر مخاطب موثر باشد. هارمونی بین ابعاد تیتر و متن، یکپارچگی فونت‌ها با گرافیک صفحات (میزان رسمی یا فانتزی بودن) و پرهیز از یکنواختی و خسته شدن چشم مخاطب جزو مواردی است که رعایت آن در مطالعه کامل کاتالوگ توسط مشتری اثرگذار است.

 

صحت ویراستاری

 

کاتالوگ شما باید علاوه بر صحت محتوایی، از لحاظ نگارشی نیز صحیح و بدون ایراد باشد. ایرادات نگارشی، دستوری و نشانه‌گذاری باعث سخت شدن مطالعه کاتالوگ شده و تاثیر ذهنی منفی بر مخاطب شما می‌گذارد. همچنین فاصله مناسب بین خطوط می‌تواند به خواندنی‌تر شدن کاتالوگ شما کمک کند.

فراموش نکنید علاوه بر خود متن، ایجاد فضای سفید کافی در صفحات (سفیدخوان) باعث دیرتر خسته شدن چشم مخاطب و گم کردن کمتر خطوط متن می‌شود.

 

در نظر گرفتن کسب و کار و مخاطب هدف

 

هنگام طراحی کاتالوگ، بیش از هر چیز باید در نظر داشته باشید که می‌خواهید چه حسی را به مخاطب منتقل کنید؟ برخی کسب و کارها نیاز دارند وجهه‌ای جدی و منضبط به مخاطب ارائه دهند، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند میزانی از صمیمیت را بین مخاطب و محصول ایجاد کنند. بنابراین، باید در نظر داشت که چه از لحاظ سبک نوشتاری محتوا و چه از نظر بصری، کاتالوگ ما با هدفی که داریم همخوانی داشته باشد.

 

چاپ کتاب در تیراژ پایین

 

جلد جذاب

 

اولین چیزی که نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند، جلد کاتالوگ است. در برخی موارد، جلد حتی در تصمیم‌گیری اینکه یک نفر کاتالوگی را بردارد و مطالعه کند هم تاثیرگذار است. یک تصویر را گرافیک خوب، به همراه یک تیتر یا لوگوی خوانا و جذاب می‌تواند متضمن خوانده شدن و توجه بیشتر به کاتالوگ ما باشد.

 

گرافیک

 

انتخاب دو یا سه رنگ اصلی در طراحی کاتالوگ، ویژه بودن آن را بیشتر نمایان می‌کند. معمولا رنگ‌ها براساس لوگوی یک شرکت انتخاب می‌شوند. البته گاهی می‌تواند از رنگ‌های ویژه و جذاب دیگری که تصور می‌شود تاثیر بهتری بر مخاطب می‌گذارند نیز استفاده کرد.

درباره گرافیک کلی کاتالوگ هم باید گفت که دست شما برای طراحی گرافیکی تا حد زیادی باز است. حتی برخی به تولید کاتالوگ‌های فانتزی سه بعدی مبادرت می‌ورزند که برای برخی کسب و کارها (عموما در حوزه بازی‌ها یا کودک و نوجوان) می‌تواند جلب توجه کند.

 

عکس

 

تصاویر بهتر از متون در ذهن افراد باقی می‌مانند. انتخاب عکس‌های خاص و اثرگذار می‌تواند نقشی اساسی در ماندگاری کاتالوگ ما در ذهن مخاطب و حتی مراجعه مجدد او به کاتالوگ ایفا کند. گاهی لازم است برای تهیه کاتالوگ، عکس‌های متمایزی از سایر تبلیغاتی که از آنها استفاده می‌کنیم گرفته شود.

همچنین فراموش نکنید کیفیت چاپ عکس‌ها نیز در اثربخشی آنها سهیم است.

 

لوگو

 

علاوه بر انتخاب رنگ‌های زمینه‌ای، استفاده از لوگو در صفحات نیز مهم است. علاوه بر خود لوگو، جانمایی آن متناسب با ابعاد کاتالوگ نیز می‌تواند در میزان ماندگاری آن در ذهن، تاثیرگذار باشد. ضمنا بسیاری از کاتالوگ‌ها، کارهای خلاقانه‌ای با لوگوهای خود می‌کنند که همین بازی ذهنی، ممکن است نکته‌ای کلیدی در ماندگاری تصویر لوگو در ذهن مخاطب باشد.

 

کاغذ

 

همانطور که گفته شد، کاتالوگ‌ها در ابعاد گوناگون تهیه می‌شوند. علاوه بر سایزهای معمولی مانند A3، A4 و A5، می‌توان از سایزهای خاص و غیراستاندارد نیز استفاده کرد که ویژه بودن کاتالوگ ما را بیشتر نمایان می‌کنند. البته باید هزینه انتخاب ابعاد غیرمعمول را نیز لحاظ کرد.

همچنین جنس کاغذ مورد استفاده نیز هم بر تاثیر ذهنی، هم بر کیفیت چاپ و هم بر هزینه چاپ کاتالوگ تاثیر دارد. در این بین، ایجاد یک تناسب خوب بین هزینه و کیفیت، می‌تواند بهترین انتخاب را برای کاتالوگ ما فراهم کند.

 

چاپ کاتالوگ کم تیراژ ماشین های راه سازی

 

اختصار مطالب

 

مهمترین عاملی که در تولید محتوای داخلی کاتالوگ باید به آن توجه کنیم، اختصار مطلب و سادگی آن برای مخاطب است. محتوای کاتالوگ ما باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پاسخ سوالات خود را دریافت کند. همچنین اطلاعات اضافی و غیرضروری می‌تواند اثربخشی کاتالوگ را تا حد زیادی کم کند.

 

تعداد

 

هنگام چاپ کاتالوگ، باید به تخمین مناسبی از تعداد کاتالوگ‌ها برسیم. برخی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند کاتالوگ‌های مشابهی را در تعداد زیاد تولید کنند، در حالی که برخی اعتقاد دارند تهیه کاتالوگ باکیفیت در تیراژ پایین جهت ارائه به خریداران عمده یا شرکت‌های همکار می‌تواند در وجهه برند آنها اثربخشی بیشتری داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های کاتالوگ این است که می‌شود متناسب با نیاز، کاتالوگ‌های با ابعاد استاندارد را در تیراژ بالا و بصورت فوری تهیه کرد. این امر به ویژه در زمان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اهمیت بسزایی دارد.

 

در مجموع، می‌توان گفت کاتالوگ‌ها یکی از موفق‌ترین ابزارهای معرفی شرکت‌ها محصولات است و طراحی آن می‌تواند نقشی حیاتی در معرفی کسب و کارها، به ویژه در میان سایر شرکت‌های همکار ایفا کند.